Chili en Argentinie 1 nov t/m 7 Feb 2014

11 februari 2014 - Buenos Aires, Argentinië

De laatste maanden zijn aangebroken!

Chili en Argentinie,

2 prachtige landen. Ze zijn wel een stuk duurder dan de rest van Zuid Amerika maar zeker de moeite waard.

Onze tip om in Argentinie goedkoop te reizen is: Neem dollars mee en wissel dit om op de zwarte markt van Argentnie, zo verdien je dubbel zo veel geld en reis je in feite met 50% korting door Argentinie.

Chili en Argentinie zijn bijzonder en verschrikkelijk mooi om door heen te reizen, het gaat vooral om de mooie uitgestrekte landschappen, bergen, glaciers en dieren die je hier tegen komt. Maar ook mooie natuur wonderen zoals de Iguazu falls (grootste watervallen ter wereld). Op verschillende plekken kan je pinguins en zeehonden zien. Langs de kant van de weg lopen Lama's, Alpacas, Vacuinas, vossen, gordoldieren, en een raar soort struisvogel hebben we ook een aantal keer gezien. Het eten was super geweldig, echte goede biefstuk maakten we elke dag voor tussen de 50 euro cent en 2 euro. Iedereen eet dulce de leche dat is een soort van karamel stroop wat ze eten op: koek, taart, ijs, brood, pannenkoeken en eigenlijk op alles. De locale mensen zie je altijd met thermoskannen lopen en een apart bekertje met een metalen zeef rietje. Ze gooien een hoop thee in het bekertje met een scheutje water er bij en drinken het bittere goedje heel de dag. Zelfs als Bennie en ik op het strand liggen in 30 graden met een biertje en een zak chips ligt deze jeugd alleen met een pot thee op het strand, wel lekker gezond!

Chili en Argentinie zijn enorm grote landen, Chili is bijvoorbeeld van Noord naar Zuid 6400 km! Nou dat merk je ook, bus na bus na bus van gemiddeld 20/26 uur per stuk. Omdat de landen zo groot zijn zie je veel verschil in landschappen en klimaat. In het Noorden was het overdag soms wel 42 graden en snachts 35 graden het werd om 8 uur donker. Terwijl het in het zuiden overdag tussen de 10 en 25 graden was, snachts 4 graden en werd het pas om 23.00u donker!

We hebben in deze landen bijzonder mooie trekkingen gedaan in Torres de Paine (Chili) 6 dagen en 2 dagen in Fitz Roy (Argentinie) samen met 2 andere jongens Kent en Raf. Deze natuur parken staan bekend als 1 van de mooiste van de wereld en zijn heel populair onder de toeristen. Dit komt door de besneeuwde bergen en veel bijzondere glaciers die te zien zijn. Het weer viel voor ons wel een beetje tegen. De wind kon echt extreem zijn, meerdere dagen hebben we winden van 90/100 km per uur gehad, best lastig als je 8 uur per dag moet lopen met een tas van 16 kg op de rug! Ook regende het veel, maar het was toch weer een hele mooie ervaring.

De rest van de tijd in deze landen zijn we vaak de enige toeristen geweest vooral in Bariloche en Mar del Plata waar we in totaal 2 weken zijn geweest. (ik bedoel de enige blanke toeristen) de rest waren allemaal Argentijnse toeristen! In de laatste week zijn we bevriend geworden met een Argentijnse advocaat die eigenlijk niet meer hoefde te werken omdat hij zijn zaakjes goed geregeld had. Hij heeft ons de mooie standen laten zien en de leuke discotheken.

Ondertussen zitten we al weer thuis op de bank, wat hebben we veel indrukken opgedaan! Het is juist als je thuis komt allemaal moeilijk te bevatten wat er allemaal is gebeurd en wat er in Nederland allemaal te gebeuren staat. Misschien schrijven we binnenkort nog wel een leuk slot woord, als we zin hebben...

1. Petra:
    13 februari 2014
    Welkom thuis na een geweldige afsluiting in Argentinië!
    Groetjes Petra