3-21 feb, De inhaalslag deel 1! Huay Xai (Laos)- Chiang Khong- Chiang rai- Chiang mai- Bangkok -

22 februari 2013 - Port Barton, Filipijnen

De afgelopen anderhalve maand hadden we niet zo veel zin om blogs te schrijven, maar er is weer inspiratie en motivatie! ;)
Vorige week tijdens carnaval hebben we een korte samenvatting geschreven van de maand hiervoor.

3 feb zijn we de grens in Huay Xai overgegaan in N-Laos naar Chiang Khong (Thailand). Hier hebben we gelijk een enorm vriendelijke belg ontmoet die daar een bar geopened heeft. We mochten zijn scooter lenen om naar een ATM te gaan. Na 4 minuten rijden dacht ik, wat is dat toch met die mensen...
ze rijden allemaal spook! uiteindelijk bleek het dus zo te zijn dat ik aan de verkeerde kant reed.. oops..

Na dit avontuur zijn we direct doorgegaan naar chiang Rai, ondertussen valt het ons op hoe goed de wegen hier in thailand zijn,
wat je in laos in 8-10 uur doet kan je in thailand in 2-3 uur gereden hebben! Maar dan moet niet de minivan je
met backpack en al 7 km van het centrum afdroppen.. Na een uur lopen komen we een enorm groot festival tegen, helaas kunnen
we er niet direct heen omdat we te veel spullen bij hebben. De dag erna zijn we in het centrum van chiang Rai gaan kijken wel
gezellig, maar vooral gericht op de touristme. Daarom hebben we besloten om terug naar het festival te gaan.
Het festival is op een verlaten vliegveld, ongeveer 2,5 km lang met marktkraampjes, auto tuning, 3 dance festivals, 2 rock festivals,
botsautotjes met strippende meisjes?!? prima idee?? :) en heel veel verbaasde blikken dat er 2 blanken mensen op het festival aanwezig waren..
Paar dingen die opvallen, veel goedkope, namaak, gejatte of 2de handse spullen, nikies die daar lagen hadden allemaal westerse maten. (2 euro voor een paar schoenen)
Naast elk muziek festival staat een kraampje waar je messen, knuppels, boksbeugels, tazers en traangas. Hierdoor zijn we
toen de menigte erg dronken werd rond een uur of 2 snachts maar snel naar huis gegaan.

De reden dat we naar Chiang Rai zijn gegaan was om de white-temple te bezichtingen. Dit is een nieuwe tempel die nog niet af is.
Deze tempel is wel erg mooi, van buiten, van binnen zit er een kunstwerk in, wat op zijn minst te noemen wel apart is. alle cartoon helden
zijn erin verwerkt, en bin laden en bush enzo, in iedergeval een leuke afwisseling na alle oude temples gezien te hebben in Angkor wat.

Next city: in Chiang Mai, zijn we naar het thai-kickboxen gegaan, op 1 avond 3 K.O's gezien, dus een prima avond! De dag erna zijn we 1 van
de dingen gaan doen die al lang op mijn bucketlist staat, met tijgers ''spelen'' we hebben besloten om in Tiger kingdom
15 minuten met de kleine tijgertjes en 20 minuten met de grote tijgers te boeken. Echt supergaaf! we hebben met 4 verschillende kleine tijgertjes (1-2 maanden)
gespeeld en daarna nog met 5 grote tijgers! met groot bedoel ik ca 220 kilo! deze waren rond de 1,5 jaar oud.
In afrika willen we dit nog eens overdoen maar dan als vrijwilligers, nu nog door de procedure heenkomen.. (latere zorg)

We zijn 8 feb van chiang mai naar Bangkok afgereist om chinees nieuwjaar te vieren. (10 feb)
Dit is het meest verwarrende en rare festival wat ik ooit in mijn leven heb meegemaakt, uiteindelijk komt het eropneer
dat de chineese mensen allemaal in het rood gekleed gaan om een draak af te schrikken, vervolgens 10 uur in de rij staan om een parade van ca. 1 minuut te zien.
Hier komt een princess met ongeveer 20 km per uur in een verkapt golfkarretje voorbij scheuren. Prima! gelukkig hebben wat mensen uit nijmegen gevonden
om ons eigen feest te vieren, KernevaLL!!!! op de khoa san road. Dat was een super leuke tijd, in Bangkok!

Groetjes,
Bennie en Milou