Baggiou-Sagada-Banaeu-Batad hiking

17 april 2013 - Batad, Filipijnen

Na 2 weken surfen en chillen bij Ian en donna in een penthouse zijn we weer helemaal opgeladen en reislustig!
Van seabay hebben we een jeepney, naar baggio gepakt, dit is de gateway naar sagada of banaeu. Het is een smoggie stad in
de bergen met 1 miljoen inwoners waarvan er 250.000 student zijn.
Het eerste wat opvalt zijn de sloppenwijken die er uitzien zoals die in latino gangster films (vele krotjes opelkaar in bergtoppen)
We zijn een stukje in 1 van deze wijken gaan lopen en hebben wat kinderen snoepjes gegeven. Dit zijn geen wijken om te lang
te blijven dus zijn we naar een van de rijkere wijken gelopen om te shoppen. De volgende dag zijn we na 6 uur slingeren door
de bergen via het plaatsje Bontoc aangekomen in sagada. Wat een relax dorpje! de mensen hier zijn artestiek
en elk huisje is op een aparte manier gebouwd, het lijkt hier net het sprookjesbos. We zijn gaan hiken door de rijstterrassen (wat een uitzicht!!)
en onderweg zijn we op 2 plaatsen ''hanging coffins'' tegengekomen. Dit zijn doodskisten en worden tegen een cliff van een berg gehangen
zodat de geest vrij is om uit vliegen en zo zijn rust vind. Deze kisten met rituelen is typische voor dit dorp, hier staat het dan ook om bekend.
Hierna wilden we teruglopen maar werden we op 1800 m hoogte verrast door een een zware ontweerbui en zagen de flitsen letterlijk horizontaal langs ons door de lucht heen schieten!!
geen ideale situatie dus, na een uur schuilen met 15 kippen in een hokje vol met ijzeren pinnen ;s zijn we gered door een
jeepney chauffeur die ons heeft meegenomen. Hierna zijn we in een leuk kroegje wat gaan drinken en veel informatie
uitgewisseld over nieuwe bestemmingen met mede reizigers waaronder de reggiseur van bnn op reis, altijd handig!

22 maart bloody fiesta!
Lucky us! blijkbaar zijn we hier net op het moment dat de bergstam van Sagada een rituele dans en offering gaat uitvoeren
voor een goed oogstseisoen. Net zoals altijd in de filipijnen weet niemand wanneer iets gaat beginnen, maar waarschijnlijk zal
het vroeg zijn. De dag erna zijn we dus vroeg opgestaan en zijn we gaan zoeken waar het ritueel wordt uitgevoerd. Na 1 uur
hiken hebben we ze gevonden, ze vallen best wel op met hun speren en rode kleding (lapjes string). We mogen het bijwonen zolang we het pad niet versperren, dit zou ongeluk veroorzaken, naja prima!

De offering ging als volgt alle mannen gekleed in rode lappen inclusief een rode lap die tussen de billen zit als een string, gaan zich wassen in een heilige bron.
daarna gaan ze naar de heilige boom om te bidden en zingen. Wij zaten beneden in dal en zagen de mannen terug komen van de heilige boom nou zou het offeren gaan beginnen!
Het varken lag al een ochtend met zijn poten bij elkaar gebonden te wachten om geslacht te worden. En het ging beginnen,
het varken werd met zijn poten aan het spit gebonden en werd door 2 mannen naar de offerplaats gebracht.Het mes werd gepakt, dat wilden wij toch wel eens even van dichtbij bekijken.
Het mes ging in de keel, maar tot onze schrik zagen wij in onze ooghoeken tegelijkertijd ook een HOND en een kip geslacht worden! De hond kreeg een paar klappen op zijn kop en moest door 4 man vastgehouden worden.
Het is raar om te zien, maar uiteindelijk hebben deze beesten van te voren wel een vrij leven gehad en zitten niet in een huis of een hok zoals in nederland.
Gelijk na de slachting werden de beesten met een grote gasbrander gebrand om van parasieten af te komen.
Het bloed wordt opgevangen en dit wordt in een grote pan samen met organen gebakken. De rest van het vlees wordt in stukken
gesneden en iedereen mag een stuk meenemen. Daarna wordt er flink gedronken van de rijstewijn, in dit gedeelte kunnen
wij natuurlijk niet achter blijven :) Bennie wordt uitgenodigd om de traditionele klederdracht te dragen ( een dikke rode string) :D Zie foto.

24 maart
op mijn verjaardag zijn we in banaue aangekomen, dit is een dorpje waar hikings georganiseerd worden naar allerlei rijstvelden
waaronder batad wat als 1 van de 8 wonderen van de wereld wordt gezien hier wilde ik al een lange tijd heen,
prima verjaardags cadeautje dus! In de middag hebben we wat nieuwe verjaardagsvrienden gemaakt van tussen de 80-94 jaar :)
Aangezien deze vroeg naar bed gingen heb ik in de avond wat mede hikers uitgenodigd voor mijn verjaardag en onverwacht
nog een prima feest weten te organiseren. De dag erna zijn we vroeg opgestaan om naar batad te gaan. vanaf hier hebben we
zonder gids een 2 dagen hiking gedaan naar verschillende rijstvelden en bergstammen. de gehele route loop je langs een cliff
van 1400-1800 meter, een waanzinnig mooi uitzicht dus!
Het was echt geweldig om samen door deze landschappen te lopen, we wilden geen gids dus hadden we uiteindelijk een avontuurlijke route.
We hebben heel wat rijsteterassen beklommen omdat we de goede weg niet wisten, maar ik weet zeker dat wij een mooiere route hadden dan de rest met

na Banaue hebben we de nachtbus naar Manilla gepakt om vervolgens het vliegthuig naar cebu te kunnen pakken, daar hebben we de boot naar Tagbillaran op het eiland Bohol gepakt.

1. Bert Ars:
    17 april 2013
    Mooi verhaal en geweldige belevenissen zo zie je nog eens wat van de wereld
  2. Aart en Anke:
    17 april 2013
    Ja Milou, van jouw verjaardag waren we niet op de hoogte. Alsnog van harte gefeliciteerd!
    Aart en Anke