Battambang

28 december 2012 - Battambang, Cambodja

Battambang 19 dec t/m 22 dec

De 3e grootste stad van Cambodia, maar toch vrij rustig en knus. ’s Avonds stil en geen verkeer maar altijd wel een paar mensen te vinden om gezellig wat mee te kletsen in een barretje.

20 dec we hebben 2 Zwitserse mensen gevonden om met ons mee op dag tour te gaan naar (the country side van Cambodia) Met de tuktuk en bestuurder Chin Chin. Het was echt een super dag, alleen al de route die we hebben afgelegd. 60 km langs arme vissersdorpjes dorpjes, het leek daar net back too the prehistorie. Houten zelf in elkaar geknutselde huisjes, kampvuurtje stoken om je eten te maken, om je heen worden geiten en kippen geslacht en elk huishouden heeft zijn eigen koeien.

Wanneer de kinderen het geluid van onze tuktuk hoorden kwamen ze uit hun huizen gerend om Hello, Hello te roepen en ons achterna te rennen.

Als eerste’’ attractie’’ hebben we een ritje gemaakt met de bamboe trein. Die zag er als volgt uit: Een paar buizen met daarop 2 wielen en daarop een soort bamboe/houten vlot met een kleedje om op te zitten. Dit  vervoersmiddel werd vroeger gebruikt voor het vervoer van producten en voor vervoer van de lokale bevolking. Nu word het alleen nog voor toeristen gebruikt. De  trein heeft maar 1 weg, dus je moet op dezelfde rails weer terug. Dit betekend: tegenliggers! Elke keer wanneer er een tegenligger komt word er 1 karretje opgetild van het spoor en aan de andere kan van de tegenligger geplaatst, zodat beiden hun weg kunnen vervolgen (erg grappig). Hierna kwamen we als eindpunt bij een dorpje aan in de jungle waar we wat hebben gedronken en met de kinderen hebben gespeeld. Uiteindelijk kregen Bennie en ik een  paar van gras gemaakte ringen van de kinderen, erg lief.

We hebben deze dag een tempel bezocht die ouder is als de bekende Ankor wat, ongeveer in 1100 gebouwd. We moesten wel eerst even 450 treden op.

Hierna hebben we nog de killing cave bezocht. Mensen werden hier in de oorlog verplicht om naar beneden te springen in een ravijn, die in een grot eindigde. Ongeveer 20.000 mensen zijn hier op deze manier vermoord.

Natuurlijk waren er bij deze tempel weer een paar agressieve rot apen, dat was weer even spannend. Dit keer lieten ze ons even met rust, maar het meisje die voorop liep had minder geluk er werd belaagd door 3 apen.

Wanneer we de grot uitkwamen gingen we naar de plek waar met zonsondergang miljoenen vleermuizen uit een grot zouden komen vliegen. Dit was echt een super spektakel. We zijn de vleermuizen achtervolgd naar een groot veld waar je ze in groepen op ziet splitsen om te jagen.

Al met al een geweldige dag, 1 van de indrukwekkendste tot nu toe.

Groetjes Milou en Bennie

1. Bert Ars:
    28 december 2012
    Ja het zijn weer geweldige belevenissen en nu zie je ook hoeveel arme mensen er nog zijn, en ook die kunnen gelukkig zijn.
  2. Bert Ars:
    Hoi Bennie kijk nog even op je Mail berichten
  3. Astrid:
    28 december 2012
    Coooool wat een leuke dingen hebben jullie meegemaakt:-) ieuwbdie killing cave is akelig!! Wel indrukwekkend lijkt me!! Geniet!
    X As