El Nido, Coron, Manila, Seabay/ San Fernando

20 maart 2013 - El Nido, Filipijnen

El Nido
De touristenspot van het eiland palawan, een klein stadje aan het strand bekend om zijn mooie karstrotsen, eiland ''hoppen'' en mooie stranden.
Eiland hoppen was daarom ook ons eerste uitje hier, je gaat in 1 dag met een bootje naar 5 plekken. We hebben the small lagoon, big lagoon, secret lagoon en wat stranden gezien.
Op de terugweg met het bootje terug naar de kust was de zee niet bepaald rustig en hebben we 1,5 uur zout mogen happen.
De volgende dag besloten we hier geen andere island hopping tour meer te doen omdat het voor ons toch wat te touristische was.
Daarvoor in de plaats huurden we een scooter om een rondje te gaan rijden en wat rustige stranden op te zoeken. Op het eerste strand aangekomen: Nacpan beach, waren we verkocht het was perfection! 2 mooie rustige stranden aan elkaar met mooie eilanden, rotsen en uitkijkpunten er om heen. We maakte gelijk plannen om hier 2 dagen terug te komen met overnachting. Zo gezegt zo gedaan..
Gelijk vrienden gemaakt met de politie die daar op de villa en prive eilanden van een rijke zwitserse man moet passen 24 uur per dag 365 dagen in de week.
De politie regelde voor ons een kanoe naar het prive eiland van de rijke man, hij wilde zelfs onze prive gids zijn, maar dat hoefde van ons niet omdat we samen op het eiland naar de zonsondergang wilde kijken.
De volgende dag dan we gaan snorkelen en met de kanoe door het mangrove bos, met tegenzin moesten we hierna Nacpanbeach weer verlaten om terug te gaan naar de stad.

In El Nido hebben we in een kamer geslapen wat veel weg had van een gevangeniscel, we hebben ongeveer 1 x stroom gehad van de 4 dagen.
zo te zien was dat de normaalste gang van zaken daar, de kaarsjes staan gelijk klaar.

Coron
na 8 uur varen kwamen we aan in Coron, het was moeilijk om een kamer te vinden maar uiteindenlijk vonden we een goedkope.
Ik wam er al snel achter dat ik niet lang in dit hotel wilde blijven. overal zaten dikke vette VLIEGENDE KAKKERLAKKEN. in de douche, wc en slaapkamer, 's nacht vielen ze van het plafond in je bed!
'S avond koos Bennie er voor om een dure maaltijd te nemen, met vreugde begon hij aan zijn maaltijd maar de vreugde was van korte duur... Want s'nachts en voor de komende dagen zat hij op de wc.
Daarom heb ik alleen een snorkel trip gedaan bij een schipwrak.
Toen Bennie zich weer wat beter voelde zijn we gaan duiken. Het was al weer lang geleden dat we onze duik cursus hadden gedaan. Ons geheugen moest even opgefrist worden met wat theorie en praktijk oefeningen.
Uiteindelijk waren we klaar om te gaan duiken. En dan wel naar 2 scheepswrakken uit de 2e wereldoorlog! 24 meter onder water met een zaklampje het schip in, is wel even slikken. Het was donker, het enige licht wat er was kwam van de zon, 24 meter boven ons wat door de gaten van het wrak scheen. Het was wel spannend, we moesten ook uitkijken voor giftige vissen zoals bv lion fish daarom mochten we niks van het schip aanraken en dat is nog best moeilijk in de kleine ruimtes van het schip.
In Coron zijn we ook nog naar de hotsprings gegaan die veel te hot waren! En hebben we tijdens het snorkelen een grote groep inktvissen gezien, die zien er onder water echt uit als ailiens!

Manila: de hoofdstad van de filipijnen; arm, rijk, scams. Mooie spaanse wijken, luxe moderne wijken, grote shoppingmalls, krottewijken, fast food.
Ondanks de slechte verhalen, was er toch veel moois te zien en beleven in Manilla. Als je rekening houd met froudes en zakkerollers is er no problemo.
De taxi chauffeurs en fietstaxi's proberen je elke keer weer op te lichten, maar jammer genoeg voor hun, kennnen wij die truckjes wel.
Het hotel chillout guesthouse was geweldig, ons eerste keuken in 5 maanden, onze eerste warme douche sinds 1,5 maand, de eerste douche sinds een week, de eerste keer tv sinds 1,5 maand en een echt dik matras zonder hout dat in je rug port sinds..........???
Maar jammer genoeg moesten we na 2 nachtjes weer verder, op naar de verjaardag van Ian!

Seabay/ San Fernando
Op naar Ian en Donna. Ian is een Australier, hij woont sinds 9 maanden in de Filipijnen hier heeft hij Donna ontmoet en is nou zijn vriendin (ze schelen maar 27 jaar). We hebben ze een week geleden in Port Barton ontmoet en werden uitgenodigd voor zijn verjaardag. We mogen gratis bij hem komen slapen en eten en drinken zolang als dat we dat willen. Bennie mag op de bank slapen en ik op 2 stoelen die ik bij elkaar heb geschoven ( zie foto). Ze wonen nu in Seabay een klein surfersdorpje met een hoop ouwde surfrotten en hebben een mooi uitzicht op de zee, vanuit hun appartement dat op een heuvel staat.
Ons plan was om 2a 3 dagen te blijven, maar nu ik dit typ zitten we hier al 5 dagen en zitten er over te denken om hier nog een week te blijven.
Morgen krijgen we ons eigen appartement wat op een penthouse lijkt, met een keuken, badkamer, woonkamer met tv, 2 slaapkamers een balkon met utzicht over... alles. We mogen er voor 10 euro per nacht slapen en natuurlijk is Ian jaloers want wij hebben wel een fan in ons appartement gekregen en een beter uitzicht.

Onze laatste week hier was geweldig, lekker onze surfskills verbeterden, op de gebroken surfplank van Bennie na dan.. s' avonds lekker filmpjes kijken en elke avond bbqen. Met andere woorden onze eerste echte vakantie in onze vakantie. Op de laatste dag hebben we met Ian een potje gegolfd op een golfbaan met uitzicht op de zee. 's avonds hebben we een afscheids bbq bij Ian thuis gegeven.

Het enige nadeel van het slapen in het appartementencomplex was het WATER. De verhuurder van de appartementen is een beetje vreemd, hij heeft 5 rechtzaken lopen en probeerd op de raarste manieren te bezuinigen, zo ook op het water. Je komt 's ochtends uit je bed en wil douchen, tanden poetsten, een ei koken, je kleding wassen en de wc doortrekken.... Maar dat gaat dus niet want het water is zoals elke dag op (uit het water reservoir) of gewoon afgesloten. Als je hier dus al 9 maanden woont zoals Ian, is het onderwerp water, het meest stresvolle om over te praten. Natuurlijk maakte wij hier flink gebruik van en hebben hem hier elke dag over opgestookt.

Groetjes Milou en Bennie.

Geschreven door Milou

1. Marion:
    20 maart 2013
    Ha ziet er weer super vet uit, en wij zitten voor de verandering weer in de sneeuw.... Wat nou lente in Nederland.
  2. Bert Ars:
    20 maart 2013
    hoi Bennie en Milou wat een prachtig verhaal en heel mooie fotos
    Het is wel een geweldige reis en wat zien jullie veel van de wereld.
    Geniet er maar lekker van
    Groetjes Bert
  3. Aart en Anke:
    24 maart 2013
    Bennie,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Veel plezier!
  4. Oma en fam romme:
    25 maart 2013
    hoi die vakantiegangers bennie hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag geniet ervan vele groetjes ad kevin maik rocky en agnes