Familie meet in Laos! ( Cambodia: Kratie, Laos: Pakse en 4000 islands.

12 januari 2013 - Pakse, Laos

2-12 januari

In Cambodia hebben ze maar een aantal hoofdwegen, dit betekend dat je soms voor een afstand van 200 km meer dan 1000 km moet omrijden! Dit is dus bij ons het geval nadat we nieuwjaar hebben gevierd met Jeffrey en Inja. In Siem Reap hebben we ons moeten haasten om op tijd in Laos aan te komen. Waar we Martin, Sabine, Bert en Betsie treffen. We hebben een bus naar Kratie gepakt die 6 uur zou duren, maar uiteindelijk 12 uur duurde. Hierdoor hebben we besloten om daar maar 1 nacht te blijven, dolfijnen te spotten en dan snel door te reizen om nog een busrit van 10 uur te doen. De 4de zijn we in Pakse aangekomen mooi op tijd om alles te regelen, voor de aankomende gasten! Martin en Sabine zijn 1 dag eerder gekomen zodat we Milou haar verjaardag samen kunnen vieren. Nadat ze zijn aangekomen waren de plannen al snel gewijzigd en zijn we met zijn alle op de motor gestapt om een deel van een 4 dagen route te rijden in het Bolaven plateau.Hier kan je ongeveer om de 15 km stoppen bij verschillende watervallen.  Verder rijd je door het platteland van Laos heen. Dit betekend opletten, Milou heeft onderweg bijna een koe en een varken aangereden! Overal lopen de dieren los, echt bijzonder om te zien. We zijn de eerste dag maar bij 1 waterval gaan kijken omdat we erg laat vertrokken. We zijn uiteindelijk ook niet aangekomen op bestemming omdat rijden in het donker hier niet veilig is. Deze wending is achteraf toch wel speciaal omdat we bij een familie thuis hebben geslapen in een homestay. De eigenaar kweekt koffiebonen en roostert deze. Ik heb al ooit zelf bonen geroosterd en een dag cursus gehad over koffie, dus we hadden genoeg gesprekstof J wat leidde dat hij zijn gehele proces aan ons heeft laten zien, erg leuk!de volgende ochtend hebben we met zijn allen inclusief de man van de homestay koffie gedronken. Slurpend en wel omdat dat de smaak van de koffie meer omhoog zou brengen (zie facebook voor het flmpje)Verder hebben we hard moeten lachen om zijn nieuwe probeersel, een civet kat volproppen met bonen om deze verteerde bonen vervolgens voor 1000 euro/kg te verkopen.De volgende dag zijn we doorgereden en hebben we nog 3 watervallen gespot, de terugreis was ontzettend koud want we reden door de bergen in ons shirtje en korte broek met slippers. Dus dan maar als laatste red middel de poncho uit de tas, om ons van de bevriezingsdood te redden haha. uiteindelijk zijn we precies op tijd terug in (voor ons) luxe hostel. Het bleek dat ons pa en Betsie toch een iets hogere standaard gewend zijn ! (en dat terwijl wij de luxe kamer met warme douche en airco hebben geboekt JHierna zijn we gaan eten bij een Indiër om te bewijzen dat ze hier toch wel lekker voedsel hebben, lekker bijgepraat en heerlijk gegeten. De dag hierna zijn we doorgereisd naar 4000 islands in puntje (zuid) Laos. Hier zijn we met de boot naar een eiland gegaan en hebben we rond het eilandje gefietst. De dag erna zijn we de gehele dag gaan kajakken, we zijn eerst naar een waterval gegaan waar ik, Martin, Sabine en Milou nog even hebben gedouched en daarna zijn we door gepeddeld naar een plaatst waar we zoet water dolfijnen kunnen spotten. Deze bleken uiteindelijk vrij dicht bij onze kajak te komen ongeveer een meter of 15-20. Hierna hebben ik en Milou nog een tijdje de achtervolging ingezet maar blijkbaar zijn die dolfijnen toch sneller.. Aan de eind van de dag zijn we bij de breedste waterval van Azië gaan kijken. Prima dagje dus.. De dag erna waren de ouwe bokken toch wel moe ;) dus hebben we de gehele dag maar gechilled, wat ook prima kan in Azie!In onze laatste anderhalve dag hebben we ons pa en Betsie zo gek gekregen om ook een motor te huren en zijn we nog een mooie motortocht gaan met als einddoel om op olifanten in een natuurreservaat te rijden. We hebben wel even moeten zoeken waardoor we anderhalf uur op een van de slechtere wegen van Azie hebben gereden maar uiteindelijk is het toch allemaal gelukt!

Groetjes,

Bennie en Milou

En nog de beste wensen allemaal!! en de rest bedankt voor de berichtjes :)

1. Winnie:
    12 januari 2013
    Hi!!

Erg leuke verhalen Bennie en Milou! Heel vermakelijk om te lezen, dit keer als thuisblijver ;)!
    Ook de foto's zijn prachtig, goeie camera ;), maar ook zeker ontzettend fotogeniek land en mensen!
    En erg fijn om te lezen en zien dat Bert en Betsie ook enorm genieten!! En Martin en Sabine natuurlijk!
    Ik houd jullie verhalen in de gaten!

Liefs,
    Winnie
  2. Beppie:
    15 januari 2013
    Zo te zien is de reunie erg goed bevallen, voor jullie alle zes. Foto,s zien er erg goed uit. Wat een belevenissen allemaal. Ze zullen wel veel te vertellen hebben als ze weer terug zijn. En jullie kunnen er ook weer tegen aan, nu je de familie weer hebt gezien. Geniet er nog maar lekker van, dan hebben wij ook weer leuke verhalen te lezen. Vele groetjes van ons allemaal. Hier is het nu echt winter. Het vriest dat het kraakt, ongeveer -7 en er is vandaag 15 cm sneeuw gevallen. Groetjes Beppie.
  3. Sabine:
    22 februari 2013
    Ik mis hier eigenlijk nog de foto van bennie in zijn, jawel, mooie roze poncho tijdens de rechenachtige rit op het bolavenplateau, maar no worries bennie, ik zal je zsm taggen op facebook! X sabine
  4. BennieandMilou:
    25 februari 2013
    Haha die fotos heb ik niet ? :)