Ha Long bay en Typhoon Son Ninh

30 oktober 2012 - Ha Noi, Vietnam

Jeej ha long bay, daar hadden we ons op verheugd!

Wat een mooi natuurgebied dit is waarschijnlijk wel een van de mooiste gebieden waar we ooit geweest zijn. Het was super lekker weer, hebben met een boot door het natuurgebied gevaren en nog een grot bezocht met een mooi uitkijkpunt en hierna nog ge-kajakked. De avond zelf hebben we met een groep backpackers gezellig op het dak terras van de boot tot in de nacht gedronken en veel informatie ontvangen van mensen die al lang aan het backpacken waren.

De volgende dag zijn we met de boot naar Monkey island gegaan, weer mooi weer en een mooie omgeving.  Rond 12 uur kwamen we aan op Monkey island. Het weer werd wat grauwer, maar toch nog een uur van de zon kunnen genieten op een strandbedje.

Bennie maakte me om 4 uur wakker, (want ik was in slaap gevallen op het strand) om naar de andere kant van het eiland te gaan.

Na een stukje klimmen kwamen we aan op de andere kant van het eiland. Waren we maar niet mee gegaan! Het zat er vol met agressieve rot apen en eentje heeft Bennie in zijn been gebeten en mij gekrabt maar gelukkig met weinig schade. Ze probeerde ons nog vaker aan te vallen ook al hadden we niks te eten bij ons. Snel terug gegaan, maar een aap bleef onze groep achtervolgen. De gids vertelde: we komen zo voorbij een plek waar de aap de toeristen vaak aanvalt. ‘’Nou lekker dan! Het pad was namelijk maar een halve meter breed. Met knikkende knieën en angstzweet liep ik voorbij.

’s Avonds bij het eten begon het flink te waaien. Ik kon heel  de nacht niet slapen omdat de wint zo hard tegen ons huisje beukte. Een stuk van het rieten dak was er af gevlogen, waardoor er allemaal regen en bladeren op ons kwamen.

Dag 3: de wekker ging om 7 uur. Pff flink uitgeput van de nacht werd ik wakker na een uurtje te hebben geslapen. Bennie had natuurlijk weer heel de nacht in een diepe coma slaag gelegen, dus hij was wel redelijk fit.

Na het ontbijt ben ik terug in bed gaan liggen om nog wat bij te slapen. We zouden vandaag namelijk naar een ander hotel gaan die we hadden geboekt op een ander eiland en hiervoor wilde ik wel een beetje fit zijn.

Maar na 5 minuten kwam Bennie al binnen om mij wakker te maken. Hij vertelde overstuur dat er een typhoon onze kant op kwam en rond 12 uur ‘s middags hier zou zijn. Ook zouden we niet meer weg kunnen met de boot, want de zee was te heftig. Dus we hadden geen keuze!

We zijn een rondje gelopen op het eiland om te kijken waar het sterkste punt zou zijn om te schuilen. Alles was van hout of riet dus er was niet veel keuze. We bedachten dat het achter de bar van het hoofdgebouw wel goed was om te schuilen, mocht het uit de hand lopen. Het hoofdgebouw was gemaakt van stevig hout en een gedeelte steen en zag er wel stevig uit.

Heel de dag hebben we als kip zonder kop door het hoofdgebouw gelopen. Niet wetend wat te doen. Ijsberen, internet checken, op de radar kijken waar de typhoon is en wat hij al heeft aangericht aan schade. We zagen dat de typhoon het heftigst zou zijn recht boven ons gebied, tussen niveau 3-4 (niveau 5 is het hoogste) Iedereen reageerde er anders op. Sommige mensen vonden het geweldig en gingen heel dom naar buiten op het strand bij de gevaarlijke hoge golven. Anderen zopen zich klem, ook echt super dom, sommigen speelde relaxt een potje pool of lazen een boek en anderen zaten zenuwachtig pakken sigaretten weg te paffen.. Elk uur leek het weer een stukje erger te worden.

Een boot kwam noodvoedsel afgeven, omdat we geen voedsel meer hadden op het resort. Ze hebben die boot veel geld gegeven om dit te komen brengen. De boot kletterde steeds tegen de rotsen, heel gevaarlijk, maar uiteindelijk lukte het.

Rond een uur of 8 ‘s avonds leek het weer stabiel te blijven en leek het ergste van de typhoon voorbij. Maar de zee zelf was niet stabiel de golven waren heel hoog en het water kwam langzaam omhoog.

We zochten een droog stukje van de betonnen vloer (onder de voetbaltafel) en legde daar uitgeput onze kussens neer om te gaan slapen. Ik was zo moe dat ik trilde op mijn benen, we hadden wel 10.000 angst calorieën verbrand haha. Ik ben als een blok in slaap gevallen. Het interesseerde ons niet dat er 30 man om ons heen stond in dezelfde ruimte. Bennie kon uiteindelijk niet slapen, de golven leken hoger te worden. Hij is heel de nacht in zijn eentje opgebleven om de ‘’wacht’’ te houden. De afspraak was om naar de rotsen te trekken op het moment dat het water het gebouw aanraakte. Dit was wel een lastige keuze omdat er buiten verder niks was behalve bomen om achter te schuilen. Het water had bijna het hoofdverblijf bereikt, maar gelukkig zakte het water hierna weer en werd alles een stuk kalmer. De volgende dag zijn we zo snel mogelijk vertrokken, omdat er kans was dat de typhoon nog heftiger kon worden. De typhoon was nog op de zee en in grote een ronde aan het omkeren.

Uiteindelijk zijn we met 60 man op een boot voor 20 man gegaan omdat volgens de gids de andere boot niet meer in de haven lag. Ondanks dit ging de reis zeer snel eerst naar een groter eiland.

Hierna met een bus naar de andere kant van het eiland en tot slot met een speedboot naar halong bay. Waar we onze weg met de bus konden vervolgen naar Hanoi, zodat Bennie voor de zekerheid een injectie tegen rabies heeft gehaald.

Nu gaan we lekker 2 dagen chillen en film kijken om eens bij te komen.

De weg die de typhoon heeft afgelegd, wij zaten in het rode gedeelte;

En nu hopen we dat we de komende tijd niet veel meer hoeven te schrijven ..

Groetjes,

Bennie en Milou

1. Sabine:
    30 oktober 2012
    Heftig!!!! Geniet van jullie paar relaxte dagen! Xx ps. Ons ticket is ook geboekt..zien jullie ws in laos!
  2. Dirk:
    30 oktober 2012
    Godsamme, jullie maken ook wat mee hè.. Nja heb je iig je survivalskills weer even Ge-upgrade :p
  3. Robbert:
    Hahaha die penis steen :D
    Wel heel nice foto's!

En lucky met die hurricane, damn.. cat 3 gewoon.. Ik heb er denk nog geen eentje op de kaart gezien met cat 3. Isaac was ook maar cat 1, maar wel met devastating effects..
  4. Gert:
    30 oktober 2012
    Ja ik was er met de live verbinding:)
    Je schrijft trouwens alsof het een boek is Milou, leuk:)
  5. Coen:
    30 oktober 2012
    Heftige shit idd, op het filmpje lijkt het nog wel mee te vallen maar als je het dan vergelijkt met de rustige situatie. Ook dit hut helemaal aan gort en boten op het strand gesmeten, 'lucky' escape!
  6. Beppie:
    31 oktober 2012
    Hoi Bennie en Milou
    Nou jullie hebben al veel meegemaakt. Gelukkig ook alles goed afgelopen. Geniet van jullie verhalen en foto's. Jullie ook nog van harte gefeliciteerd met de 4 jaar. Nu lekker genieten en kijk weer uit naar jullie volgende verhaal. groetjes van ons allemaal.
  7. Jurrian:
    1 november 2012
    Indiana Jones in zijn been gebeten, was ie van de Mossad ofzo, leeft die aap nog?
  8. Lyticia:
    3 november 2012
    heftig het lijkt wel een spannend boek wat ik aan het lezen ben ik hoop ook dat jullie nog leuke dingen gaat mee maken tot een andere keer als ik iets lees groetjes lyticia en de rest!!!