Ho chi min city- Mui ne- Ho chi min city - Phu Quoc- Ho chi Min city- Phnom phem- Kampot

11 december 2012 - Kâmpôt, Cambodja

Hoi allemaal! That is many Ho chi min city yes???

Zoals in de titel valt af te lezen zijn we nogal vaak terug in Ho chi min city gekomen, dit komt omdat we hier nog de pasjes van Milou in de ambassade moesten ophalen en een nieuw visum hebben moeten regelen voor Milou (omdat deze zijn gestolen door een taxi chauffeur). Verder lopen we een beetje achter met de reisverhaaltjes ;)

We zijn in ho chi Min City naar een raar pretpark geweest. Waar een waterpark met een dierentuin (kweken van krokodillen-apen-egel vlees),  tempels, freakshow en achtbanen gecombineerd worden. Owja, milieuregels kennen ze hier niet echt, om 5 uur wordt gewoon al het afval in de fik gezet! In ho chi min city herkennen mensen ons al in onze favo restaurants en in de goedkope barstreets. Het begint bijna aan te voelen als made, en dat is niet de bedoeling, dus we zijn deze stad zo vaak mogelijk ontvlucht!

Mui Ne,

Bekend om de zandduinen en volgens vele het beste kite surfstrand te wereld. We hebben snel ingecheckt in het hostel en zijn naar het strand gelopen. Het eerste wat opvalt, ontzettend veel kitesurfers! Tweede wat opvalt Michiel en Gert met bier op het strand, onze vrienden uit nld dus  ze zijn hier gestrand omdat hun beide motors kapot zijn, komt goed uit, bier en koehandel! Na dit een middag volgehouden te hebben zijn we met zijn alle uitgenodigd door een local, om een vietnameze bbq mee te doen. Deze Vietnamees had touristme gestudeerd in Breda.. hoe klein kan de wereld zijn? En begon in ineens in het Nederlands te praten.. Hij had wel heerlijk eten klaargemaakt, zelfs ik heb slakken, garnalen, schelpen en vis op ;) een aantal bier later zijn ik en Gert met hem gaan vissen, dit resulteerde in 20 keer omslaan in een kano waterhappen, een verloren visnet en een geheimhoudingsplicht tegenover zijn vrienden en baas.

De dag erna zijn ik Milou en Michiel op de motor naar de duinen geweest, een leuke rit en een prima uitzicht! Die avond nog goed feest gevierd met zijn allen en 2 amerikanen Die we al hadden ontmoet in Ho Chi Min City. De dag erna de bus teruggepakt en ons visum aangevraagd.

Phu Quoc 1-6 december

Na een bustrip van 6 uur en 2,5 uur varen met een ontzettend snelle boot zijn we aangekomen in Phu Quoc.(flink wat moete moeten doen voor een nieuw boottickt omdat er weer eens een taxichaufeur aan het stelen was geslagen) De drukke sfeer van Vietnam is ineens omgeslagen in een heel rustig mooi eiland waar weinig toeristen te bekennen zijn. Er gaan hier vooral pasgetrouwde stelletjes en vietnameze vakantiegangers naartoe. Toch is het ons gelukt om 4 backpackers te vinden om een taxiritje mee te delen die allemaal hetzelfde idee hadden als ik. Long beach, en zo goedkoop mogelijk! Nog 4 vietnamezen erbij gezocht en zo een prima deal gedaan zowel bij het hotel als de trip heen. Uiteindelijk in een huisje 50 meter van de zee af beland met prive hangmatten en strandbedden. Long beach is echt lang, zon 20 km, er zitten wel wat strandtentjes maar het is echt rustig. Het bewoonde deel bedekt zon 4 km van het strand, dit is wel het mooiste deel. De dag erna hebben we een motor gehuurd, dit blijkt uiteindelijk voor ons toch wel de mooiste en relaxte dag te zijn van heel Vietnam. De wegen zijn slecht maar erg mooi, rood gekleurde zandwegen vol met kuilen. We zijn eerst naar een peperplantage gegaan, waar we een Amerikaan hebben ontmoet die alles daar opkocht en dit weer verkocht in de haven van Rotterdam, het was erg interessant om te horen hoe de verschillende pepers gekweekt worden. Hierna zijn we bij een waterval en nog wat plantages gestopt en zijn we onze weg vervolgt naar het mooiste strand van het eiland met wit zand waar we hebben gegeten. Hierna zijn we 3 uur langs het strand teruggereden zonder enige toeristen tegen te komen, machtig mooi! Ps Voor milou weer een angst overwonnen op een motor gereden en dat op dat soort wegen en het ging helemaal prima! (trots trots )) De andere dagen hebben we lekker rustig aan gedaan en elke avond een bbq meegepakt tijdens zonsondergang.

Ho chi Min city- Phnom phem 7-9 december

Eindelijk onze laatste avond in Ho Chi Min City, mits de visa binnen is. De volgende dag wordt ik wakker met het goede nieuws dat het visum binnen is, hierna hebben we direct een bus geboekt naar Phnom Phem. De busrit is maar 7 uur, dit is voor ons ondertussen net zoiets als van Brabant naar zeeland.. In de bus ontmoeten we een Rus die blijkbaar een bedrijf heeft in Phnom Phem. Wat een eigenaardige kerel.. maar wel heel aardig, op zijn eigen manier. In iedergeval zijn we niet meer van hem afgekomen  Hij heeft ons een rondleiding in de stad gegeven, waar we eerst zijn gaan eten. Milou bestelde een pannekoek maar kreeg een bord vol met kip, toen ze het op had kwam ze er achter dat ze een bord vol met kikkers op had gegeten!                                                                                                                                                             De rus heeft ons van alles over Rusland verteld wat dan toch wel ECHT een communistisch land blijkt te zijn. Hij heeft 10 jaar in het leger gezeten en had een hoge rang in het leger, daarbij heeft een pas dat hij lid is van de politieke partij van Putin hierdoor zijn er voor hem veel meer mogelijkheden in Rusland, hij staat verder niet achter Putin maar heeft dit nodig voor zijn bedrijf anders moet hij blijkbaar veel van zijn geld afstaan. Hierna heeft hij ons het nachtleven laten zien, super luxe discotheken waar je helemaal los kan gaan, wat we natuurlijk ook deden. Ondertussen kreeg ik om het uur ongeveer een cadeau van die rus, een aansteker, ketting, armband.. bleef maar komen blijkbaar een gewoonte. Tijdens het stappen hebben we een mindere kant van Phnom phem leren kennen. Mannen van tussen de 40-70 jaar die ongegeneerd staan te zoenen met een meisje of jongetje van 10-18 in dit soort discotheken, echt smerig gewoon. Owja, omdat het hoogseisoen is waren alle hotels bezet en sliepen we met die eigenaardige gast met zijn 3e op 1 kamer, uiteindelijk was het wel supergezellig en blijkbaar kan het toch wel leuk zijn met een rus! De volgende dag wilde hij perse dat we meegingen naar zijn huis aan het strand in een stad 7 uur verderop. Na een 20 minuten onderhandelen, god wat zijn die russen koppig… hebben we hem overtuigt dat we toch langer in Phnom phem willen blijven, maar dan moeten we wel na 4 dagen ofzo naar zijn huis en motor komen kijken. Het hotel waar we hier zitten is iedereen hele dagen stoned. Het dakterras is ingericht als een grote coffeeshop er zijn wiet en hash pannekoeken en pizzas verkrijgbaar en iedereen blowt hier. Als ontbijt kan je hash brownies kiezen. Misschien dan toch niet zo illegaal? Ik weet het niet.. in iedergeval lekker in een ligbank gechilled na de stapavond en daarna rond een uur of 14.30 in de middag de bus naar kampot gepakt, op naar een rustig dorpje aan een rivier.. Groetjes allemaal!! Ps. We zijn ook in na trang geweest, het is niet helemaal duidelijk waar dit reisverhaal is gebleven ;)

We zijn ook nog naar the killingfields geweest. dit zjn massagraven uit de oorlog hier, van ongeveer 30 jaar geleden. Waar Cambodia zijn eigen land uitmoorde. 1 miljoen mensen zijn vermoord van de 4 miljoen inwonende. Pol Pot wilde dit om alle stadsmensen uit te roeien, hij vond ze slecht en wilde alleen de arme plattelands mensen houden die vervolgend in het leger moesten en alle stads mensen op meest gruwlijke wijzen vermoorden. baby;s werden bv, dood gegooid tegen een boom terwijl moeders toe moesten kijken of dit zelf moesten doen. hierna werden ze in massagraven begraven met soms wel 400 mensen. Nu komen er nog steeds tanden, botten en kleding uit de graven wanneer het regend. In deze killingvield zijn 17.000 mensen vermoord maar er zijn nog 300 a 400 andere killingvields in cambodia (niet toegangkelijk voor toeristen)

Geschreven door: Bennie

1. Dennis:
    11 december 2012
    Wat moet het mooi zijn om de reis te delen met zoveel mensen van diverse afkomst en te merken dat velen met dezelfde inenties aan het reizen zijn. Alhoewel de rus me nogal een engerd lijkt met zijn cadeaus. De keerzijde van dit verhaal staat thailand natuurlijk om bekend en is natuurlijk verschrikkelijke uitbuiting van armoede. Gelukkig zal dit slechts een klein minpuntje zijn in julle prachtige reis. geniet ervan en laat de verhalen komen. Pas goed op jezelf! groeten!
  2. Kees:
    11 december 2012
    Wat een verhalen! Wat een indrukken! Geweldig als je dit allemaal samen kan meemaken. Geniet verder, en wij genieten met jullie mee. Groetjes Kees en Rian
  3. Robbert:
    11 december 2012
    Die foto's met de rode gloed zijn wel heel erg nice!!
    Nice story voor de rest ook weer ofcourse ;)
  4. Bert Ars:
    12 december 2012
    Ja het is ontzettend leuk om de reisverhalen te lezen zo maken wij er ook een klein beetje van mee en weten we dat het goed met jullie gaat. Prachtig dat je zoveel in een korte tijd meemaakt dat vergeet je je hele leven niet meer. Heel veel plezier daar en tot gauw.
  5. Coen:
    18 december 2012
    Haha, ze lagen op het strand omdat ze waren gestrand, mooi zin Bennie ;-) Die komen deze week alweer naar huis, 6 weken is dan toch te kort! Jullie veel plezier met de familie daar!