Hue

10 november 2012 - Hue, Vietnam

Met de slaapbus (13 a 14 uur) van Hanoi naar Hue, dit was met een paar woorden: weinig plek, koude airco, verschrikkelijk niet aardige buspersoneel, Bennie aan de diaree, maar wel lekker an 1 stuk door geslapen dus het maakt allemaal niet uit bus.

3 dagen Hue.                                                                                                                                                                      De eerste dag in Hue zijn we onze eigen city tour gaan houden, dachten we…

Met onze lonely planet in de hand zijn we de stad rond gelopen opzoek naar waar Hue bekend om staat, dat zijn: tempels, graftombes, en pagodes. Onderweg kwamen we er voor de zoveelste keer achter dat je niks aan de nieuwe editie lonely planets hebt (o ja voor de leken onder ons dat is een populaire backpackers reisgids). De kaart in deze gids klopte weer eens niet met de werkelijkheid (of wij kunnen gewoon niet kaart lezen), dus hebben we maar 2 andere backpackers gestalkt die wel een goede kaart bij hadden. Na een ochtend kletsen en lopen kwamen we toevallig ‘’de’’ citadel uit.

De citadel was de zetel van het keizerlijk bestuur over Vietnam. Het is een uitgestrekt complex van paleizen, tempels en musea.  De gebouwen werden zwaar beschadigd tijdens de oorlogen in 1947 en nog eens in 1968.                                                                       Vooral in de Verboden Stad (die in de citadel ligt) was de schade groot. Al twintig jaar wordt gewerkt aan restauratie van de paleizen, maar de klus is nog lang niet geklaard.      Na de citadel was het alweer etenstijd en lekker vroeg naar bed om even uit te rusten.

De volgende dag waren we klaar voor een echte city tour met de boot en de bus. We hebben lang op de draken rondvaartboot gezeten en wat tempels en pagoge’s bekeken. Op het einde van de dag hebben  we 2 van de 3 graftombes bekeken waarvan 1 onze voorkeur had. De graftombe zag er van buiten een beetje uit  als een spookhuis en vanbinnen betegeld met mooie kleurrijke mozaïek.                                                                 Van wie deze graftombe is/ of wie er in ligt geen idee, maar hij was vast belangrijk.

de laatste dag,, met de bus naar Hoi an! (4 a 5 uur rijden)

geschreven door: Milou

Groetjes Bennie en Milou

1. Bert Ars:
    10 november 2012
    Hoi dat zijn weer mooie foto s zo te zien vinden jullie het nog erg leuk. Wanneer ben je in Zuid Vietnam ? Daar kan Milou dan haar paspoort weer ophalen. En Bennie zorg maar dat je gauw van je diarree afkomt. Nou we wachten maar in spanning af op je volgende belevenissen. Het is wel leuk om jullie reisverhalen te kunnen volgen.
  2. Beppie:
    10 november 2012
    Ziet er wel erg goed uit, wat een mooie foto's. Kaart niet in orde ik weet het niet als je als je broertje bent dan ligt het niet aan de kaart? Jullie nog erg veel plezier daar en laat gauw weer eens wat horen. Vele groetjes van ons allemaal
  3. Marion:
    Ha
    Julie reis verhalen klinken supper vet. Als we vanavond de staatsloterij winnen komen we jullie opzoeken. Nog heeel veel plezier.
    Groetjes Marion
  4. Chappie:
    10 november 2012
    Ziet er goed uit! Mooie foto's! En wat betreft die diarree "lang leve de immodium" ;).

Gr. Chap
  5. Marian:
    10 november 2012
    Mooi hoor! erg kleurrijk, ook wel wat regen gehad,zie ik.
    Toch fijn die bussreis , als je lekker slapen kunt. En dat voor zo weinig geld.
    Wij houden ook een beetje vakantie, hebben een quencha tent gekocht , zo,n pop-up tent. staat nu in de huiskamer, komisch gezicht !
    Ben alweer benieuwd naar jullie volgende avontuur.
    gr. Loek en Marian
  6. Milou:
    11 november 2012
    Over een week zijn we in het zuiden denk ik.
    Die diaree was gelukkig maar 2 dagen. En gelukkig ging het goed in de bus.
  7. Robbert:
    11 november 2012
    Dat ziet er allemaal heel nice uit!
    Grappige foto's ook :)

Have fun weer!