1 maand leven op Galapagos!!!!

11 oktober 2013 - Galapagos Islands, Ecuador

Zullen  we wel of niet naar de Galapagos gaan? Hebben we daar überhaupt geld voor?  Een cruise kost zo 4000 euro voor 12 dagen, dat is net zo veel als 6-7 maanden overleven in Asia... Na lang uitzoeken kwamen we erachter dat het toch wel goedkoper kan. De tickets hebben we voor ong 300 euro kunnen boeken entree is 100 dollar ong. 75 euro, dus als we in budget willen blijven moeten we er  lang blijven  (1 maand) en daar heel goedkoop proberen te leven! We hebben bedacht dat we ongeveer 1000 euro in een maand willen uitgeven totaal..

Er zijn 13 grotere eilanden, hiervan zijn er maar 3 bewoond, Santa Cruz, Isabella en San Cristobal. We landen op een klein eilandje boven Santa Cruz, begint gelijk al goed, uitzicht op een kleine vulkaan hierna gaan we een kanaal over waar het water mooie kleuren heeft, als snorkel addict begint de fantasie al op te spelen, wat zou daar allemaal in zwemmen?? Maar eerst een plaatst zoeken om te slapen, ondanks het uit het seizoen is koste alles tussen de 30 dollar tot 200 dollar p nacht, shit hoe blijven we zo op ons budget?? Gelukkig na uren zoeken en doordat we ondertussen un poco spaans spreken vond ik iemand in de supermarkt die ons voor een heel klein prijsje in een enorm luxe kamer met keuken gaf!
Perfect dus! Het is wel een heel eigenaardige man, elke dag moet hij de kamer schoonmaken, ook al zeggen wij dat het niet nodig is sluipt hij de kamer in om dan toch nog stiekem te gaan schoonmaken. Daarbij moet hij alles aanraken, en alles op een bepaalde manier ordenen. Na een aantal dagen kwam hij half kwijlend binnen om te gaan schoonmaken en alles aan te raken en te verplaatsen!! volgens mij werd hij al behoorlijk gek van ons, ondanks we proberen netjes te zijn, voldoen we niet aan zijn standaarden.

We zijn de eerste dag op de goedkoopste tour gegaan, zo een 30 dollar p.p om zeehonden te zien en haaien, achteraf helemaal niet nodig want die zitten overal, alleen het is wel leuk om een gebruiksaanwijzing bij deze dieren te krijgen. We sprongen het water in en Milou kreeg een acute hardstilstand, Whaaat?? Geen 20 graden?? Het was in die stroming rond de 14 graden, en dat een uur volhouden? Ow shit! Gelukkig zijn we goed voorbereid en hebben we in Montanita voor een paar dollar van een duitse amigo wetsuits en vinnen kunnen kopen. Dit was onze eerste contact met zo een 8 verdrinkende peruiaanse amigos , 1 spartelende schreeuwende gids en veel  vissen met verbaasde blikken in hun oogjes. Gelukkig konden we nog even ontsnappen aan deze ellende en hebben we ons eerste contact gemaakt met een zeeleeuw!  Hierna zijn we nog bij een aantal haaien gaan kijken en veel dragons op wat verschillende beschermde eilandjes.

De dag erna zijn we naar de gigant tortugas gaan kijken, op elk eiland zijn deze anders ontwikkeld en hebben ze een ander schild (en volgens mij ook een ander karakter) deze waren wel heel rustig, en vrij bang voor mensen. Waarschijnlijk omdat ze bijna zijn uitgeroeid in het verleden waarbij ze  meegenomen werden door piraten en ze in leven werden gehouden tot ze ze nodig hadden voor eten.

Na een halve week bleef de gedachten om te snorkelen in dit kanaal in mijn hoofd rondspelen, dus hebben we een bus naar het vliegveld gepakt rond 7 u in de morgen. Wat een bizar eiland is dit toch elke 10 minuten dat je rijd kom je in een ander klimaat terecht van uitgedroogde vulkaangrond ,tropen, naar een mistige berg klimaat, daarbij is het aan de ene kant van het eiland in september altijd bewolkt en aan de andere kant altijd zon. Na een uurtje zijn we bij het kanaal aangekomen, ik zie een zeeleeuw voorbij zwemmen! Gelijk het water in dus, hij werd helemaal gek! Eindelijk een speelmaatje, hij zwom rond me heen en probeerde wat bubbels in me gezicht te blazen (vinden ze schijnbaar leuk als je schrikt)
Hierna keer ik me zelf om en sta ik oog in oog met iets wat op een witte haai lijkt, ong 3,5 meter lang! Holy shit!! Milou ziet me vanuit de verte op een rotsje klimmen en vraagt ..wat ben je aan het doen…? Tja leg dat maar een uit als stoere jongen ;) Hierna hebben we even uitgezocht wat het nou was en het bleek een grote galapagos haai te zijn. Het kanaal bleek toch wel een goede keuze te zijn, hierna zijn we wat dichter bij de kant gaan snorkelen, kwamen we een paar rays tegen, ongeveer 30 baby haaitjes, en een zeeleeuw die met hoge snelheid een grote galapagos haai opjaagd ???!?

Hierna zijn we nog op andere plaatsen gaan snorkelen waar het zicht slecht was maar gelukkig konden we op  ong 40 cm afstand van de white-tip reef sharks komen waardoor we ze alsnog goed konden bewonderen. En we zijn bij een van de mooiste stranden van heel zuid amerika gaan kijken die vol met galapagos dragons lag.

Na deze week zijn we naar San christobal gegaan, hier zijn we naar een anderhalf uur zoeken bij een arme familie terecht gekomen (15 dollar p dag voor 2). Ze hadden 3 kamers en een huiskamer met keuken, en een kleine badkamer. 1 kamer voor de kinderen en 1 voor eventueel te verhuren. De enige bezittingen die ze hadden waren een paar boeken om engels te leren voor de kinderen en wat kookspulletjes. Het voelt dus wel goed dat we zo deze familie een beetje kunnen helpen, daarbij weer een goedkoope plaats met keuken gevonden! San Cristobal is een van de leukste plekken waar we  tijdens onze reis geweest zijn. De perfecte mix tussen vakantiegevoel en opgenomen worden in de cultuur. Daarbij zijn er overal ontzettend mooie stranden vol met zeeleeuwen en is het zicht onder water erg goed tot 20meter!

De grootste zeeleeuwen kolonie van galapagos zit op dit eiland, ongeveer 5000 zeeleeuwen.. dus zelfs op de boulevard liggen er honderden! Er waren veel kleintjes en we kwamen er 1tje tegen die in een grot aan het spelen was tijdens het snorkelen, net als een puppy beet hij in me schoenen (dit geval vinnen dus)

Het surfstrand is genaamd Loberia, hier ligt een kolonie van ongeveer 100 luie zeeleeuwen. Dit is een enorm mooie snorkel plaats omdat je altijd wel met een ‘’gezin’’ zeeleeuwen mee snorkeld, en er honderden grote schilpadden zwemmen, beide vrij uniek om te zien, laat staan samen! Hier zijn we vaak gaan chillen. Verder had je nog een grote ‘’cove’’ met een onderwater grot waar altijd wel wat baby zeeleeuwtjes te vinden waren.

Ons hoogtepunt van galapagos is kicker rock, na 1 uur varen kom je bij 2 rotsen die naast elkaar 100 meter hoog boven het water uit komen, er zitten 2 spleten in 1 in een rots, en een andere van ongeveer 15 meter breed tussen de rotsen in. Er mogen maar een aantal mensen per dag komen, het is een ‘’cleaningstation’’ voor rays, schilpadden, haaien en andere vissen. Tijd om het eens het zelf eens te inspecteren!  We zwemmen de cloof in en we zien een groep van oneindig veel haaien voorbij komen, hierbij schilpadden zeeleeuwen en 3 eagle rays waarbij 1 van 3 meter breedte, echt bizar gewoon! Na 2 uur snorkelen hebben we besloten dat we hier moeten duiken anders blijft het ons levenslang achtervolgen dat we dat niet hebben gedaan.

Dit is dus NIET goed voor het budget, maar jammer dan! Volgende dag zijn we terug gegaan, bij de afdaling zag ik gelijk al een groep van 15 hamerhaaien voorbij komen en ongeveer het zelfde schouwspel als de dag ervoor maar dan niet van boven maar naast ons!

Naar een week zijn we naar isabella island verhuist (1 dag varen) varen met deze boten is ook een attractie op zichzelf, 12-16 man in een speedboot, 700 pk, en vol open. We hebben 1 maal 200 km afgelegd in 2 uur, dat komt neer op een gemiddelde van 100 km/h ?? naja weet niet of die  200 km helemaal klopt maar het ging wel ontzettend hard.

Isabella is 150 km lang, het grootste eiland van de galapagos eilanden, ondanks dit het grootste eiland is zijn hier minder gratis activiteiten alleen is zeer beschermd en er zijn maar 2 snorkel plaatsen  gratis, andere koek dus dan san cristobal waar je overal het water in kan en een mooie gratis show krijgt. Het vinden van een goedkope accommodatie is wel heel makkelijk hier, en weer met een keuken.

De eerste dag zijn we terecht gekomen bij een kunstenaar die wat vieze hutjes had gebouwd om te verhuren. We hebben  hier een bepaalde soort bonen gekookt, die blijkbaar heel lang moesten koken en anders zijn ze giftig, we zijn hierdoor vergiftigd en naar een uur of 6 was er geen gal meer aanwezig in ons lichaam ;)

De dag erna hebben we ons verwend met een luxe accommodatie, die we voor dezelfde prijs kregen als het vieze hutje.

Er zitten hier pinguins, maar helaas hebben we die net gemist (op 3 dagen na) maar als troost hadden we wel een enorm goede dag bij Los tunneles.

We zijn met een speedboot naar een eiland gegaan, blijkbaar moesten we eerst door een surfbreak heen met de speedboot met golven die breken van zon 6 meter hoog (bootje is dus net iets  groter is als de boot die wij thuis hebben!) Op het eiland zijn we eerst naar jonge bleu footed babys gaan kijken, die beetje lijken op schapen met vleugels.. Daarna hebben we zon 5 minuten de golven bestudeerd om vervolgens vol gas erdoorheen te knallen (gelukkig kwamen we er net doorheen voordat de golf brak anders ben je de lul..) om er vervolgens weer op een ander punt van het eiland weer door de golven te knallen om zo een lagoon in te varen. Wel respect voor de schipper gekregen, een oude vissersman die de boot echt perfect erdoorheen navigeerde. Hierna kwamen we aan bij de onderwater tunnels, hier ga je snorkelend doorheen, tenminste, als de haaien je toelaten, supervet dus! Er zijn ook veel grotten waar haaien in slapen, de vrijwilligers mogen gaan kijken of er wel of geen haaien in liggen, in 1 grot lagen 12 white tip sharks te slapen.

Na een week zijn we nog een halve week op santa cruz geweest waar we zelf nog een kleine trektocht hebben gedaan om de tortugas in het wild te spotten.

(voor de mensen die dit ook budget willen doen en wel een tour willen doen, op santa cruz worden last minuts  weggedaan voor tot 1/3 de van de prijs off season) dus zon 100 dollar per dag voor 1st class boot

groetjes,

Ben en Milou

1. Aart en Anke:
    23 oktober 2013
    Prachtige foto's!
    Veel plezier verder op jullie mooie reis.
    Groetjes, Aart en Anke