Noord Peru

14 oktober 2013

Mancora
Mancora is een surfdorpje in het Noorden van peru net over de grens van Ecuador. Het is hier rustig, gezellig en we konden hier eindelijk weer eens op stap na 1 maand non alcohol op Galapagos. We kozen voor de camping, het zag er uit als een groot strand met allemaal overkappingen met daaronder de tenten, je kreeg je eigen wasbak, electriciteit, en een dik matras die we overdag buiten legde om op te chillen. Ook hadden we internet en een keuken en de mensen op de camping waren ook erg aardig. Heel de dag werden we vet gemest door andere camping gasten die hun kookkunsten wilden laten zien met gebruik van de pizza oven en verkochten hun hapjes zoals pizza voor 1 of 2 sol (ongeveer 25- 50 eurocent) om wat geld bij te verdienen.
We zagen al meteen veel verschillen met Ecuador, in Ecuador zag je meer luxe, groen, mooie straten, huizen, parkjes. En nu we Peru binnen kwamen zagen we; stof, stof, onverharde wegen, woestijn, een paar dorre bomen, af en toe een paar zelf geknutselde huisjes van klei en riet , met wat ezels er omheen. Dat waren we toch niet meer zo gewend na New York, Bonaire, Ecuador en Galapagos. We merkte dat hier het uit eten, accommodatie kleding en voedsel veel goedkoper is. alleen de bussen zijn wel dubbel zo duur als in Ecuador.
De 2e dag lagen we een beetje in de zon op de camping en roken we ineens rook, toen ik omhoog keek zag ik een dikke rookwolk op me af komen. Ik keek naar de rest van de camping bewoners die nergens van op keken. Opeens zag ik een tuinslang voorbij komen en stond ik toch maar even op om te kijken wat er aan de hand was. Ik leep op de rook af en zag ik opeens een brand achter de keuken van de camping. 2 mannen probeerde het heel onhandig te blussen maar het vuur werd met de seconde groter! ik zag dat de brand bijna een huis had bereikt en zag dat er achter dat huis een net nieuw gebouwd huis van hout stond! Ik riep naar de rest dat er brand was en dat ik dacht dat het huis er aan zou gaan. Iedereen kwam er een beetje bij staan te kijken hoe die 2 mannen de brand aan het blussen waren. toen zijn Bennie en ik de brandweer en politie gaan halen. en pas na 30 min hielp iedereen mee, (op een paar mensen na die gewoon in hun hangmatje bleven liggen). De brand was na een uur eindelijk  geblust met vele emmers zant en water. En wie kwam er toen aankakken, de brandweer met 1 personeelslid in zijn blote barst (maar wel een geel helmpje op). Uiteindelijk zijn alle huizen gespaard gebleven maar het scheelde niks, of het hele dorp was weg geweest.
Chiclayo
onze volgende bestemming, de stad van de oude graf tombes in Sipan en de piramides in Tucumbre. Dit was een drukke ''echte'' noord Peruaanse stad. In de 2 dagen hebben we geen 1 toerist gezien. Het was druk in dit stadje er was veel te doen, te eten. Het zag er druk en chaotische uit en het zag er ook uit alsof de gemiddelde inwoner hier niet veel te makken had. Elke avond zegen we kraampjes op de markt, waar inwoners in de rij stonden voor een glas bruine warme brei met daarbij een soort oliebol, dat moesten wij ook proberen. Het koste bij elkaar 0,30 cent en deze combinatie ging door als een echt avondmaal de pul met bruine brei probeerden wij als eerst, het smaakte naar mier zoete mais brinta brouwsel en meer als een paar slokjes kregen wij echt niet weg. Toen de oliebol, het vet droop uit je handen maar het was best lekker er zat een dikke lap gesmolten kaas in. Maar wat een rare combi samen!                                                                                                                                                                                                               Ook heb het ik het Peruaanse gerecht civeche hier geprobeerd, dit is een rauwe vis cocktail met inktvis, citroen, ui, verschillende nootjes, zoete aardappel, sausje en soms een gefrituurde maiskoek/ schelpdieren/krap/garnalen. Ik snapte niet hoe ze dit konden maken voor maar 1 sol (0,30) cent en weer stonden hier alle mensen voor in de rij. Ik vond het super lekker en heb het die dag 3x besteld!
In deze stad hebben ze een super grote markt, de raarste dingen die we hier hebben gezien waren de cavia's op de vleesmarkt en de heksen kraampjes. De heksen voorkopen allesrlei drankjes, bijv. met een katten klauw er in of drankjes om sterk te worden, ook doen ze bepaalde rituelen bij mensen on ze ergens van te genezen.                                                                                                                  De eerste keer wanneer wij naar de achterkant van de markt liepen werden we weg gestuurd door een paar jongens. Dat vonden wij wel raar en besloten de volgende dag, overdag terug te gaan om te kijken wat daar dan was. Zo gezegd zo gedaan, precies in dezelfde hoek van de markt kwam er een vrouw op ons af, ze vertelde dat je niet verder mocht lopen?! Ze vertelde dat het aan deze kant erg gevaarlijk was, we zouden overvallen en bestolen worden! En overal waar je hierna ook kwamen kwam iedereen op ons af gesneld om te vertellen peligrosso y robia gevaarlijk en beroving, zelfs toen wij in een soort taxi zaten te wachten kwam iemand in de taxi om te zeggen dat we beroofd zouden worden (om 12.00u 's middags op klaar lichte dag). We werden nu toch wel erg bang, we namen voor de zekerheid altijd maar een paar dollar mee en de tas lieten we zo veel mogelijk thuis!
piramides van Tucumbre
Deze piramides zijn gemaakt van een soort woestijnzand met klei, niet met grote blokken of stenen. De piramides waren erg groot maar ook erg beschadigd. In het begin geloofde we bijna niet dat het piramides waren geweest maar leken het meer op uitgeregende rare bergen. Op het uitkijk punt was het hele complex beter te zien en leerde we ook nog een paar hele gezellige Peruaanse meiden kennen.

tombes van Sipan,
Dit waren hele oude graf tombes van de verschillende koningen van Sipan-stad van meters diep. Sommige tombes waren nog in originele staat. Je zag een skelet van de koning daar langs lag zijn vrouw daarlangs een kind en daarlangs een bewaker. Ook lag er een lama skelet, vele offers zoals keramiek en goud. In elke tombe bij elke koning waren ze op deze manier begraven, het kan zijn dat wanneer de koning dood ging, de vrouw, een kind/maagd, een bewaker en een lama geofferd werden voor de koning. Een gids vertelde dat de mensen die geofferd werden vroeger blij en vereerd waren, ze waren niet verdrietig omdat ze geloofde dat ze gereïncarneerd zouden worden.

Trujillo
Trujillo is een rijke stad, dit komt door de goud mijnen. Je ziet hier daarom veel casino's.
Ook zijn we een avond opgetrokken met een paar Peruaanse mensen die hier woonden. Een jongen vertelde dat deze stad vol zat met maffia door de goud mijnen en dat er elke dag 3 mensen worden vermoord. Ook verzekerde hij ons steeds dat we niet bang hoefden te zijn omdat wij alleen maar in de toeristen gebieden kwamen er daar alles veilig was. Deze jongen dronk heel de dag uit een fles water waar witte rum in zat, de politie wist dat hij elke dag in het openbaar dronk en werd altijd weg gestuurd, maar op deze manier was er niks aan het handje. Uiteindelijk zijn we naar zijn kroeg gegaan die hij voor ons heeft geopend die avond en zijn we daar gezellig met zijn vrienden groep gaan zitten.
De volgende ochtend vroeg uit bed voor onze toer met gids (van een hele dag). AAah geen zin in, kater! Na 2 liter water en een hamburger ging het wel, de gids leek op een oude kleine indiaan en op de manier hoe hij sprak over de bouwwerken leek het alsof hij daar zef 2000 jaar geleden had gewoond! Hij wist echt alles!
De eerste 2 piramides waren de piramide van de zon en de maan. De piramide had 8 of 9 lagen. de eerste laag was van de eerste priester, wanneer deze 30 jaar ad gediend ging hij met pensioen en werd de volgende laag er overheen gebouwd enz.                                                                                                       De archeologen hadden verschillende lagen open gebroken en prachtige kunstwerken kwamen tevoorschijn. Ook zag je een groot gat in de piramide, waar plunderaars vroeger alle kostbaarheden hebben gestolen. Al deze piriamides uit deze blog zijn pas laat ontdekt omdat ze door de oudheid bedekt waren in dikke lagen stof en zand, zodat ze er gewoon uit zagen als bergen.
Hierna kwamen er 2 bouwwerken van zand waarvan de mooiste en beroemdste Chan Chan! Chan Chan in de grootste pre Colombiaanse stad ooit ontdekt. Het lijkt op een droom, een mega groot zandkasteel met meters hoge muren, een heel groot doolhof van de mooiste grootste zandsculpturen. En in het midden van deze woestijn tempel een mega grote groene oase! Dit was een paleis van de koning vroeger. in het zelfde complex staan nog wel iets van 20 andere paleizen van eerdere koningen. Maar Chan Chan in het best bewaard gebleven en 90% van de rest is ook nog niet helemaal uitgegraven omdat dat teveel werk is.

Huaraz
Een berg stad, met vele trekkingen. Eerst maar eens 4 dagen acclimatiseren voordat wij aan de Santa Crus trekking gaan beginnen! In onze acclimatisatie dagen zijn we naar een paar kleine dorpjes gaan kijken, in 1 van die dorpjes hadden ze natuurlijke sauna's. Wat moet je je hier bij voorstellen? Wij gingen maar eens even op onderzoek uit. Je kreeg met zijn 2en een prive sauna de koudste was 35 en de warmste 54 graden, wij kozen voor de warmste. Eerst kwam je in een smerige omkleed ruimte waarna je via een deurtje in je sauna kwam. Wow het was echt een uitgehakte grot! Met op de bodem een borrelende geiser achtige modder poel, de eerste helft was een soort vlondertje met een klein bankje waar je kon zitten uitkijkend op het pruttelende gevaarte waar je absoluut niet in wilde vallen. Er kwam zo veel stoom uit waardoor ik bijna geen lucht kreeg op deze 3km hoogte, na 10 min moest ik het jammer genoeg opgeven en Bennie hield het iets langer vol.

1. Bert Ars:
    15 oktober 2013
    Hoi weer een prachtig verhaal veel plezier daar
  2. Nelleke:
    27 oktober 2013
    Hoi Milou Het is hier regenachtig en het stormt best hard ,voor Nederlandse begrippen
    Dus alle tijd om jullie reisblogger te lezen, Wooh wat een mooie verhalen en prachtige foto s.
    Heel bijzonder , nog een hele Fijne reistijd samen. Groet Nelleke van Sambeek
    ( heikantsebaan 42-44.herinnering , na ruim 1 jaar Milou zou dat best eens uit je geheugen kunnen zijn hi hi )