en, de rest van Bolivia

4 februari 2014

In ons vorige blog hebben we het over de beklimming van Huayna Potosi gehad, maar we hebben natuurlijk nog veel meer gedaan in Bolivia.
We zijn na deze beklimming naar de Pampas geweest, dat is de Amazone jungle, in het noorden van Bolivia. 3 dagen hebben we in een houten hutje geslapen langs de rivier in de jungle met een hele hoop andere mensen. Het was verschrikkelijk heet en de muggen waren een nachtmerrie, maar gelukkig hebben we wel een hele hoop leuke dingen mee gemaakt: we gingen een aantal keer per dag met een bootje de rivier op om beesten te spotten, we zagen; krokodillen, aligators, capibaras  (de grootste knaagdieren ter wereld), aapjes, rare vogels, vogelspinnen, en roze dolfijnen waar we mee mochten zwemmen. Dat zwemmen was nog best wel spannend, we moesten op dezelfde plek het water in waar we nog geen 5 minuten geleden op pirana's hadden gevist en we wisten dat deze plek wemelde van de krokodillen! Het water was zo bruin dat als je je eigen hand 10 cm onder water houd, deze niet zou kunnen zien. Ik Bennie en 4 anderen durfden wel het water in en de rest had als smoesje dat ze het water te vies vonden. Het was best spannend want we hadden gehoord dat deze roze dolfijnen expres aan je teen gaan knabbelen om je te laten schrikken. Nou dat deden ze! Ik en Carolien hebben heel de amazone bij elkaar gegilt, de dolfijnen voelen super glad en zacht aan.

Met dit verhaal hebben we maar even gewacht tot het einde van de wereldreis:
Anaconda's zoeken: We kregen laarzen aan en werden naar een moeras gebracht met hoog gras om de anaconda slang te gaan zoeken, maar omdat het zo veel had geregend kwam het water niet tot onze enkels maar tot boven onze knien, die laarzen hadden dus niet zo veel nut. Na een uur zoeken had de groep niet zo veel zin meer en opperde Bennie om een beetje op te splitsen zodat we eerder een slang zouden vinden en naar huis zouden kunnen. Zo gezegd zo gedaan, nog geen 5 seconden later hoorde ik rare geluiden en een hoop gegil, water dat 3 meter omhoog kwam en ik dacht WOW de aller grootste slang ooit! Dat dacht Bennie ook de eerste seconde maar we zagen al snel dat dit niet klopte....
Wat bleek... Bennie was onder water op een grote krokodil gaan staan van zo een 2,5 tot 3 meter, recht op zijn staart. De krokodil lag te slapen en schrok zich dood! Hij rende weg van schrik, recht op de 2 nederlanders af Carolien en Inge, ze kregen de schrik van hun leven want dat beest was maar een halve meter van hun vandaag en kwam uit het water omhoog gesprongen, de meiden sprongen omhoog en de krokodil ging er onder hun benen vandoor. Ze moesten nog een tijdje bekomen van de schrik en de gids kon alleen maar lachen. En hij had nog wel gezegd dat er geen krokodillen in het moeras zouden zitten! Nu besloten we toch maar om bij elkaar te blijven. uiteindelijk vonden we ook nog een anaconda!
Savonds lekker met zijn allen een potje pool gespeelt en een film gekeken. Daarna gingen Bennie en ik naar onze slaapkamer en troffen daar eengrote vogelspin aan, die we uiteindelijk uit het oog verloen en toen maar zijn gaan slapen.

La Paz, dit is de 2e hoofdstad van Bolivia, we hebben hier veel plezier gehad in het Loki en Wild rover hostel, dit zijn de feest/ en erge kater hostels ik zal het je niet aan raden als je net aankomt in Bolivia. La paz ligt een paar km hoog en alcohol gaat daar niet goed bij. Bennie en ik konden overal wel tegen we waren al een maand op hoogte.

Uyuni zoutvlakte toer: Dit is echt 1 van de mooste dingen die ik heb gezien in de wereldreis. Je gaat in een Jeep met 4 of 5 andere mensen 3 dagen lang door de woestijn en zoutvlaktes. Je slaapt in een hotel gemaakt van alleen maar zout! De eerste dag ga je met de jeep door een vlakte van zout, het ziet er magische uit en kan grappige fotos maken op deze vlaktes. Verder kom je langs de mooiste meren, rode, blauwe, groene, gele enz. We maakte ook een stop bij een plek vol met grote cactussen en andere rare landschappen, soms geloof je niet dat je in 3 dagen zoveel mooie plekken achter elkaar kan zien. De laatste dag ga je naar de geizers en een natuurlijke hot spring. Deze tour eindigde voor ons in Noord Chili! Bye bye Bolivia

Wat vonden wij verder van Bolivia:
Het Boliviaanse eten was echt niet te eten, overal zat varkensvet in en dreven er hele kippenpoten door je soep. Ik word niet snel misselijk en stap niet snel over op toeristen voer, maar hier moest het wel.
De mensen hebben een typiche uiterlijk, latino bruin, spleet ogen, bolle rode wangen. De vrouwen dragen een bol hoedje en een stuk of 3 truien, een grote wijde rok met verschillende lagen en hak schoentjes. De mannen hebben 1 extra grote wang vol met coca bladeren die daar heel de dag blijft zitten.
Over het algemeen gezien vonden we de mensen wat schuw en ze lachen niet zo snel. De mensen leken  niet echt open en werden boos als je 2 x vroeg hoeveel iets kost. Als we iets aan raakte in een winkel werden ze boos als je dit niet meteen kocht en werd je weg gestuurd. Dit vond ik heel raar, je moet toch kleding passen voordat je het koopt? later keek ik wat de locale mensen dat doen, ik zag dat hun het gewoon meteen kochten zonder aan te passen, is het daarom dat deze mensen zo veel tijd over houden op het einde van de dag? En wat denken ze weer over ons, kijken kijken en niet kopen.

1. Petra:
    5 februari 2014
    Wat een sappig geschreven verhaal. Leuk om te lezen!
    Jullie zijn wel echt lefgozers om in zo'n rivier te gaan zwemmen, wow!
    Groetjes van Petra
  2. Marian:
    5 februari 2014
    Het lijkt el of jullie op een andere planeet zijn geweest.
    Milou, wat lees ik, zwemmen tussen krokodillen? Had je een blokkade in je hersesenen, wat is er met je gebeurd?
    Je durfde vroeger niet eens in natuur water te zwemmen, bang voor kleine visjes. Geen fobie meer Dus!
  3. BennieandMilou:
    11 februari 2014
    Haha nee ik ben nergens meer bang voor!