Siem Reap. Cambodia

3 januari 2013 - Sihanoukville, Cambodja

Siem Reap & Ankor Wat 23 december

Van Battamgbang naar Siem Reap is eigenlijk maar een klein stukje, dachten we. Helaas is het openbaar vervoer nog niet goed geregeld en moeten we eerst 6 uur in de verkeerde richting rijden om via de hoofdstad naar siem reap te reizen. In totaal kost het 13 uur busritten om eigenlijk maar iets van 150 km verder te komen! In siem Reap aangekomen hebben we onze spullen gedropt en zijn we direct de stad gaan verkennen. Na 5 uur rondslenteren zijn we een steegje in gelopen waar allerlei barretjes waren. Toen zag Milou goedkope cocktails en zijn we een bar in gelopen en daar kwamen we Jeffrey uit made tegen! Zijn lip lag ongeveer onder de bar van verbazing maar goed die kans is natuurlijk ook niet zo groot. Hij woont hier al 3 jaar met zijn vriendin, en dit is voor ons dus een mooie gelegenheid om de stad op de Cambodjaanse manier te leren kennen.

Met kerst hebben we besloten om cadeautjes te kopen voor de kinderen in een van de vele weeshuizen. Om de juiste prijs te krijgen moet de vriendin van Jeffrey alles kopen want als je blank bent moet je minstens het dubbele of meer betalen. Wel leuk om te zien wat de echte prijzen zijn voor de locals.. bv een slof sigaretten, 2 euro.. verassend is dat schriften en pennen in verhouding helemaal niet zo goedkoop zijn. Uiteindelijk hebben we eten, speelgoed, en studiemateriaal gekocht voor het weeshuis. Op tweede kerstdag zijn we dit gaan afgeven, erg leuk om met die kids te spelen, en vooral die blije gezichten te zien.

De organisatie bestaat nu 2 jaar en ze hebben 1 weeshuis met 30 kinderen. Een aantal hiervan hebben geen ouders meer, van andere kinderen zijn de ouders te arm om ze te verzorgen. Alle kinderen komen uit hetzelfde gebied. De 30 kinderen slapen in een hokje van 6x6 meter en er is in de nacht geen oppas, dus ben wel benieuwd hoe dat werkt ‘s nachts.. Verder hebben deze kinderen het relatief goed, ze hebben eten, en krijgen Engelse les door vrijwilligers. De kinderen spreken verrassend goed engels wat een teken is dat ze een goede toekomst tegemoet zien!

Na kerst hebben we een drie dagen ticket aangeschaft voor Angkor Wat. Dit is een gebied ten grootte van New York dat volstaat met tempels gebouwd door de koningen van het Angkor volk tussen  900-1300. Ik weet niet wat meer bizar is, dat de gebouwen er na al die tijd nog staan,  dat in deze tijd al dit soort tempels gebouwd konden worden of dat de stad pas herontdekt is 120 jaar geleden. De tempels zijn toch wel heel verschillend de mooiste vinden wij Ankor Tom (een tempel waar veel gezichten in te zien zijn)..En (Le Prhom) vinden wij ook erg mooi, een tempel waar bomen doorheen groeien.

Een dag later hadden we het idee om met Jeffry en zijn vriendin naar Angkor Wat te gaan. Het idee was om op de scooter te gaan, 1 scooter was van Jeffy en 1 hebben wij geleend van zijn buren. Aangekomen bij de entree, werden we weggestuurd door het personeel. Wij als blanken mochten angkor Wat niet binnen anders zou onze scooter in beslag genomen worden. Blanken mogen geen scooters huren in Siem Reap, omdat anders de tuktuk drivers geen geld kunnen verdienen. Dan maar een dagje naar het meer, ook zijn we nog langs een zijdefabriek geweest en een extreem arm dorpje. Sommigen huizen waren net zo groot als een hondenhok.

Lekker nieuwjaar in Siem Reap gevierd en van tevoren bij de Cambodiaanse buren van Jeffry gegeten.

1. Marian:
    3 januari 2013
    Goed bezig, met die lieve arme kindertjes!
    Ga zo door!
    groetjes Marian
  2. Robbert:
    3 januari 2013
    Geef die mensen toch wat meer geld man ;)
  3. Beppie:
    3 januari 2013
    Wat een mooie tempels vooral met die boomwortels, hoe kan het allemaal.
    Kerstmanneke spelen is wel voor jullie weggelegd. Lijkt me ontzettend dankbaar. Vele groetjes van ons
  4. BennieandMilou:
    Hoi,
    Het is wel leuk om te doen maar je krijgt er een beetje gemixte gevoelens bij omdat er zo verschrikkelijk veel mensen daar arm zijn. En je ze dus zeker niet allemaal kan helpen. Enige wat helpt is educatie. geld is naar eeb tijdje ook weer op.
  5. Petra:
    4 januari 2013
    Wat goed Milou: zo kan je toch nog je zorgzame kant kwijt!
  6. Miekske:
    5 januari 2013
    Lang zal ze leven, lang zal ze leven lang zal ze leven in de gloria, in de gloria, in de GLORIAAAA!!!!!! Hieperdepiep HOERAAAAAAAAAAA
    Hankie pankie sjanghai, hankie pankie sjanghai, hankie pankie, hankie pankie, hankie pankie sjang hai (speciaal voor jou omdat je nu in een hankie pankie land bent) ;)
    Happy birthday to you, happy birthday to you, happy birthday, happy birthday, happy birtday to youuu!!
    Er is er een jarig hoera hoera, dat kun je wel zien dat ben jij! Dat vinden wij allen zo prettig jaja en daarom zingen we blij, zij leve lang hoera hoera, zij leve lang hoera hoera, zij leve lang hoeraaa!
    Twee violen en een trommel en een fluit! En Milou die is jarig en de vlaggen hangen uit!!
    Lieve Milou, super van harte GEFELICITEERD met je verjaardag! Hebben ze daar helemaal aan de "andere kant van de wereld" ook slagroomtaart met kaarsjes, slingers en een feestmuts??
    Zo nee, krijg je ze denkbeeldig van mij via dit bericht ;) <<<@@***~^~^~^~***@@***^~^~^~^***@@>>>
    Nog een gelukkig nieuwjaar!! Heb je dat goed gevierd? Wel erg apart zeker zo in een ander landje? Leuk om al je verhalen te lezen en je mooie foto's te spotten!
    Wat jullie aan het doen zijn is zo ontiegelijk vet, cool, stoer! Ik zie dat je geniet met volle teugen! Goed zo! En blijf dat vooral doen!

Tot een volgend berichtje!

Dikke kus van je collega Mie
    (en natuurlijk de groetjes van iedereen van de Heikantsebaan)
  7. Aart en Anke:
    Milou,
    gefeliciteerd met je verjaardag!
    Prachtige foto's maken jullie en wat een mooie reis.
    Groetjes van Aart en Anke
    PS ook gelukkig nieuwjaar van oma.
  8. Marco en Anita:
    5 januari 2013
    Allereerst een gelukkig en gezond 2013.
    En van harte gefeliciteerd zwerver!!!!
    (Milou we hebben je een week geleden een mailtje gestuurd ik weet alleen niet of je het ontvangen hebt)
    xoxoxo
    Marco & Anita
  9. Will van de Ven:
    Hee, Miloutje!!!!!

Ben juist terug van een late dienst, en kan je nog op het nippertje
    feliciteren met je verjaardag.
    Ik zou zeggen pak er een lekker borreltje op, maar dat hoef ik jou niet te zeggen.
    Wat maak je toch een leuke dingen mee, hoop dat Rik straks ook zo`n mooie herinneringen heeft aan de reis als jullie. Geniet ze. En veel geluk in het nieuwe jaar.
    Doei.!!!!!
  10. Oma en fam romme:
    6 januari 2013
    hoi vakantiegangers een heel gelukkig nieuwjaar ook voor martin en vriendin en milou van harte gefeliciteerd met je verjaardag en echt lief van jullie dat je kadootjes gegeven hebt en veel plezier en groetjes aan je vader ik stuur hem mailtjes maar ik denk dat hij ze niet ontvangt? allemaal de groetjes en een fijne tijd daar met zijn allen vele groetjes maik kevin ad rocky en agnes
  11. BennieandMilou:
    11 januari 2013
    Hoi,
    We hebben een tijd geen internet meer gehad. We zijn met de familie aan het rondtrekken zal zo milou eens de reacties laten zien. Morgen hebben we een hele dag om te chillen en internetten! Agnes we hebben ons pa en bets al op een motor en een olifant gekregen ;)!

Verder iedereen de beste wensen en we gaan even alles bijlezen en bijwerrken tot morgen. Groetjrs !