visayas (Cebu city-bohol-panglao-balicasag-dumageutte-apo island-oslob(cebu island)-malapascua)

23 april 2013 - Visayas, Filipijnen

De reis van banaue naar visayas, bohol heeft net zo lang geduurd als van Nederland naar Vietnam 28 uur!!

De havenstad van bohol is tagbilaran, hier is ons geduld flink op de proef gesteld door een hostel eigenaar
en zijn werknemers, ''paradise inn''?? De eerste nacht besloot zijn personeel om muziek te luisteren vanaf 12 uur snachts.
na menig aandringen zijn ze hier 5 am mee opgehouden, maar toen kwam een dronkkaart thuis die precies hetzelfde ging doen, waardoor het personeel ook maar weer begon.
De tweede nacht zijn we om 4 uur snachts wakkergemaakt omdat de eigenaar even zijn registratie moest ordenen (ofwel kerel kan niet tellen) en om 7 am weer door een andere medewerker omdat schrijven ook al niet zo goed lukt.
fu..!@#! maargoed wel typisch azie, rustig slapen is zeldzaam!

Overdag hebben we een motor gehuurd, na 5 km is de band lek! gelukkig vonden we naar 20 meter al iemand die het voor ons kon fixen voor 1 euro, 20 minuten later
waren we al weer onderweg! Dit is een mooie kust route waar overal spaanse kerkjes en invloeden te vinden zijn. Na 2,5 uur zijn we bij de taziers sanctary aangekomen dit is de enige plaats
waar tarziers (kleinste aapjes/primaten van de wereld, 8 cm groot) nog voorkomen, vet cute!!
Vervolgens zijn we doorgereden naar chocolate hills. Dit zijn 6000 dezelfde uitziende bruine bergen die uit het koraal zijn gevormd.
Die avond hebben we in nuts huts geslapen, een hostel aan een diepgroene tropische rivier met overal vuurvliegjes die tijdens
het eten ronddwarrelen.

De dag erna zijn we op aanraden van wat reisvrienden naar guesthouse de bottlehouse in Panglao gegaan dit is een een tropisch eiland aan een groter tropisch eiland ;)

We hebben de kust verkend door te wandelen, vooral veel witte stranden en enorm helder water. Het bekende strand is hier
allona beach, wat een soort van feestplaats is, maar niet zo druk is zoals in spanje ofzo. Milou en ik zijn vooral met de mensen van bottlehouse opgetrokken en hun vrienden, een erg leuke tijd gehad. We zijn vanaf hier met een boot dolfijnen
gaan spotten en hierna zijn we op een eiland (Balicasag) van 1 km groot gedropt. Hier zijn we in 2 uur omheen gesnorkeld. Erg speciaal
na 50 meter koraal loopt er rond het eiland een wand die 150 meter naar beneden valt en hier komen alle vissen, schilpadden
en zeeleven op af. Het water is zo helder dat er altijd wel 30 meter zicht is onder water! Hierna zijn we nog naar
virgen island gegaan wat een soort van zandbank in de midden van zee is.
De bottelhouse guesthouse was heel appart, een heel oud houten huisje met 4 verhuurde slaapplekken. Alles in dit huisje is zelf in elkaar geknutselt en geschilderd.
Elk dag kwam er een man met puppy's op bezoek en in de tuin woonde de grootste spin die we ooit in het wild gezien hadden. Elke dag voorde we hem rijst om hem nog groter te laten worden.
Op ons advies heeft de eigenaar een bordje in de tuin gezet met big spider entree 10 pesos (20 euro cent).
Later kregen we een bericht van de eigenaar dat er veel mensen op bezoek kwamen om de spin te bekijken, en dat haar guesthouse zo steeds bekender word.

Na 1 week zijn we afgereist om te gaan duiken in apo island en de grote schilpadden te spotten.De schilpadden zitten op turtle point,
dit punt begint vanaf 5 meter van de kust. Na 1 uur snorkelen zijn we al een stuk of10 schilpadden tussen de 1 en 2 meter groot tegengekomen.
De duiken die we doen in de fillipijnen zijn eigenlijk allemaal''advanced duiken'' en mag officieel niet met onze certificaten, maar niemand geeft er hier om, en wij ook niet!
Onze eerste duik op apo island doen we op ''rocky point'' hier zien we veel koraal en  aparte ''frog vissen''. De tweede duik is een drift duik, dit heet zo omdat er een milde stroming zou staan..
Uiteindelijk bleek dit niet zo mild te zijn!! het was net een achtbaan. Er zit hier onbeschrijvelijk veel vis en koraal
na 15 minuten komen we een grote school met jack fish tegen 1 van de hoogtepunten hier, heel bijzonder!

De dag erna besluiten we om een sunrise duik te doen op dezelfde spot als de vorige dag, en dus ging de wekker al om 4.30.
Nu was de stroming rustiger en er zitten weer heel andere vissen als in de vorige duik, waaronder 3 ''bumface vissen'' deze zijn ongeveer net zo groot als milou met een grote buld op hun kop
en hebben een soort van snavel waar ze het koraal mee eten.
tot slot hebben we een duik gedaan langs een cliff in het water waar we een stukje een grot zijn ingegaan.

10 april zijn we vanaf apo island via negros island naar cebu, oslob gegaan met de boot.
Op de boot worden we uitgenodig door een filipino gezin om bij hun thuis te slapen. Waarom? omdat we eruit zien alsof we hulp
nodig hebben ! hij is bang dat we anders geen whale sharks zien en niet weten waar we moeten slapen! :)
met zijn alle in 1 tricikle naar zijn huis, hier hebben ze een heerlijk avondeten voor ons bereid.
De dag erna zijn we met hem om 5 uur 's ochtends vertrokken om walvishaaien te spotten we hebben uiteindelijk 2 babys en 4 grotere gezien.
Hierna zijn we naar zijn huis gegaan en mochten we niet weg voordat we ons helemaal volgepropt hadden met eten, wat een gastvrije mensen!
Ze waren trouwens de rijkste mensen van het dorp, met een dikke villa en hij bleef zich maar verontschuldigen omdat hij dacht dat het ver beneden onze maatstaven was.
Hij geloofde niet dat het huis bij Milou thuis kleiner was.

De laatste week in de filipijnen zijn we naar Malapascua afgereist. Dit tropisch eiland is ongeveer 5 kilometer lang.
en staat bekend om de tresure shark. Dit is een 2-6 meter lange haai met een ontzettend lange staart waarmee hij vissen
doodslaat?!? Op de weg heen ontmoeten we een enorm gestoorde maar ervaren duiker met meer dan 3000 duiken! De eerste dag
zijn we gelijk met hem gaan zoeken naar een duikshop en heeft hij ons wat uitgelegd over hoe we goede van slechte appartuur kunnen
onderscheiden. Om de tresure shark te zien moeten we naar 30 meter diepte ( weer een advanced duik dus!) deze diepte vind
milou helemaal niks! maar uiteindelijk is ze toch meegegaan. om kwart voor 4 in de ochtend zijn we in het donker vertrokken
om tijdens zonsopgang de tresure shark te spotten. uiteindelijk hebben we 5 keer een tresure shark gezien en 1 keer is hij
3 minuten boven ons blijven circuleren, wat een machtig beest!!

We zijn nu helemaal klaar met duiken en willen alleen nog maar chillen!! dit hebben we gedaan tot michiel mij vertelde
dat er 50 hamerhaaien zijn aangekomen, 1 uur verder varen dan het reef met de tresure shark en dat hij een expeditie ging regelen daarheen. We hebben
1 duikschop zo ver gekregen om ons een boot te verhuren mits er minstens 5 duikers meegingen.
Uiteindelijk heb ik besloten om mee te gaan, Milou ging ook maar dan om nog een keer de tresure shark duik te doen.
De duik naar de hamerhaaien is een moeilijke duik omdat er niks is om je aan te orienteren behalve blauwe zee.
Dit komt omdat het gelijk enorm diep is en er is een zicht van 50 meter, daarbij wordt je high van nitrox in de lucht van de fles
als je heel diep gaat. Dit heb ik gemerkt! Van te voren hebben we afgesproken dat de instructeur mij rekensommen op 30 meter diepte
zou vragen, zoals 11-2 etc.. maar op een gegeven moment lukte het niet meer om ze te beantwoorden alleen nog maar knikken.
hierna zijn we even iets minder diep gaan duiken, totdat we een groep van 30 hamerhaaien tegen kwamen en hierna zijn we met zijn alle
de haaien achterna gezwommen 2 haaien kwamen ons van dichtbij bekijken echt vet!!
De 2e duik was weer naar de treasuresharks zoals gister, milou heeft ze niet gezien omdat ze nog bezig was met de rekensommen van de instructeur (moest om het diepduik certificaat te halen).
Maar ze heeft wel als enige een grey reef shark gezien en die zijn daar heel zeldzaam.

filmpjes van de duiken zijn op bennies facebook, fotos in de mappen bohol, oslob,apo island, malapascua, op de blog.

groetjes,

bennie en milou (inmiddels in nepal)

1. Beppie:
    26 april 2013
    Jij liever dan ik met al die haaien. Zou niks voor mij zijn. Is wel een hele ervaring denk ik. Kijken jullie wel uit, zie jullie liever heelhuids terug komen Nog heel veel plezier daar met jullie verdere reis. Tot gauw horens en vele groetjes van ons allemaal
  2. BennieandMilou:
    27 april 2013
    Haha dat komt wel goed heb me nog niet laten opeten :) hoe is het verder in nld nog roddels ?? ;)
  3. Oma en fam romme:
    22 mei 2013
    hallo weer een keer vanuit het herfstige nederland ik zal de verhalen nog eens goed gaan lezen maar heb wel gezien dat je tussen haaien gezwommen had en van je pa gehoord dat je de bergen inging dat pakken ze jullie niet meer af geniet er maar van en nog een supper leuke tijd en ik zie je bijna elke dag jullie staan mooi op de foto hij hangt bij oma in de kamer nou geniet geniet en vele groetjes van ad kevin maik en agnes