Annapurna circuit en Pokara

8 juni 2013 - Kathmandu, Nepal

Annapurna circuit 28 april t/m 15 mei 2013

Als eerst zal ik jullie een beetje uitleggen wat het Annapurna circuit in houd.
Het gebied ligt in het Hymelaya gebergte in Nepal, de Himalaya is de hoogste berg van de wereld (8850 meter) .
Het gebied waar wij onze tocht doorheen gaan lopen heeft ongeveer 7 van de hoogste bergen ter wereld, tussen de 7500 en 8150 meter. Wij beginnen onze tocht op 786 meter en het hoogste punt waar we komen is 5416 meter. De meeste dagen loop je rond de 5-7 uur per dag met hier en daar een langere of kortere dag. Je loopt van dorp naar dorp en kan bijna overal stoppen om te eten of te slapen. Hoe hoger je op de berg komt, hoe slechter de faciliteiten. Veel mensen huren een gids en/of een drager die je zware tassen de berg op draagt, maar wij willen de totale vrijheid en kozen om geen dragers of gidsen in te huren.
facts:
- De tocht lopen we in 17 dagen en is 300 km
- Laagste punt 786 meter, hoogste punt 5416 meter
- Heetste dagen 35 graden, koudste nacht -10 graden.
- Hoogste klim 1100 meter in 1 dag (1100 meter, ice lake)
- Langste afdaling in 1 dag 2km (thorung la pas)
- Moeilijkste dag voor Bennie (ice lake) Moeilijkste dag voor Milou (thorung la pas, de dag dat we de top bereiken)
- We moesten minimaal 5 liter water per dag drinken
- We hebben bijna elke dag gratis in een hotel kunnen slapen.

Zondag 28 april dag 1.
We pakten de bus vanaf de hoofdstad Kathmandu naar Dumre en de bus van Dumre naar Besisahar.
S'middags kwamen we aan bij het startpunt van de trip Besisahar wat op 786 meter ligt. We besloten dat we vandaag al wilde starten met lopen voor een paar uurtjes, zo konden we voelen hoe zwaar onze tassen op onze ruggen zouden wegen en hoe alles aan zou voelen tijdens het lopen. Het regende toen we vertrokken maar later ging de zon schijnen, we liepen 4 uur en kwamen om 17.00 aan in BhulBule en zochten een hotelletje om te slapen.

Maandag 29 april dag 2 Bhulbule 830m naar Ghermu 1100m, 10.00-17.00
Weer conditie: bloddy hot, na 3 liter water drinken, nog steeds bruin plassen! Vandaag was het ne tzo als gister een beetje mistig, daarom gaan we morgen eerder uit bed om beter zicht te hebben. Vanuit de 35 graden waarin we liepen zagen we de 1e besneeuwde bergtop van tussen de 6-8 km, heel mooi!

Dinsdag dag 3, Chermu 1100m naar Tal 1664m 7.15-16.15
Weer conditie: helder weer, veel zon en soms wat miezer regen.
De weg was vandaag vrij zwaar. Veel klimmen en weer dalen, we zagen veel watervallen en heel mooi uitzicht. 's avonds KNOFLOOK pizza gegeten (niet te vreten) en tomba bier gedronken (niet te zuipen, zure bocht) gelukkig nog een gids blij mee kunnen maken. 1.5 uur voor het einde van bestemming werden we opgehouden door een soldaat die ons vertelde dat we er niet door mochten. Ze wilde stukken rotswand op gaan blazen! Na een uur wachten en 20 explosies later konden we weer verder. Na 1.5 uur lopen kwamen we aan in het ''maanlandschap'' van Tal waar we voor 80cent een luxe kamer met een eigen warme douche kregen.

Woensdag 1 mei dag 4, Tal 1664m naar Bagarchap 2120m, 8.00-14.30.
Gisternacht heeft het geregend, joepie! Dat betekend dat het vandaag een heldere dag is omdat er minder stof in de lucht hangt.
als ontbijt hebben we het grootste bord aardappelen ooit besteld, daar konden we de hele dag op teren, (Niet wetende dat we hierna weken lang geen aardappel meer door onze strot konden krijgen, omdat we er teveel van zouden eten).
Het plan was, om vandaag rustig aan te doen en rond 10u bedachten we ons dat dit de laatste kans was op een ''goedkoop''biertje. want vanaf morgen mogen we geen alcohol meer drinken vanwege de kans op hoogteziekte en ook houd de autoweg vanaf morgen op, waardoor alle producten een stuk duurder worden. Dus samen lekker ons 1e en laatste biertje op deze tocht gedeeld. Kost hier 3.60 euro voor een halve liter.
Hierna hebben we de avontuurlijke pittige route gekozen naar een bergtop dorpje, 1,5u met steile trappen omhoog gelopen wat resulteerde in een mooi uitzicht. En natuurlijk lachte ze Bennie allemaal uit met zijn rode haar. Daarna weer heemaal naar beneden met trillende knieën en een guesthouse gezocht.
‘s avonds hebben we pokada gegeten mmm, dat is een soort gefrituurde groente pannenkoek.

Donderdag 2 mei dag 5, Danakyu 2190m naar Chame 2615 m
Alles doet pijn!! Vandaag konden we goed voelen dat het elke dag, hoe hoger we komen kouder wordt.
We begonnen onze dag door naar het dorpje Timang wat boven op een berg lag te lopen, wat een behoorlijke klim was! Vanaf hier waren we omgeven door allemaal hoge besneeuwde bergtoppen. Ook hielt de weg hier op dus vanaf nu zouden we alleen nog maar mensen, ezels en andere beesten tegen komen. Onderweg zagen we een indrukwekkende waterval, die over de weg heen kwam met heel veel kracht en achter de weg het ravijn in kletterde. De gehele dag zagen wij de berg Manasulu van 5400 meter, op die hoogte zouden wij over een paar dagen ook zijn SPANNEND!

Vrijdag 3 mei, dag 6 Chame 2615m naar Taleku 2971m
Oeeee wat was het vannacht koud, alle kleding aan in de slaapzak en nog koude benen. Vanochtend lekker uitgeslapen tot 9 uur terwijl we gister al om 9uur naar bed zijn gegaan! We hebben gelijk elk een paar gebreide sokken gekocht, in een winkeltje voor de volgende koude nacht. Vandaag hebben we in totaal wel 30 hele minuten gelopen naar het volgende dorpje Taleku, dat is een dorpje dat bestaat uit 4 huizen en 1 hotel. Vanaf een uurtje of 14.00 op het dakterras gezeten met een biertje (we konden het weer niet laten) Al kijkend naar de ezels die bij het hotel kwamen drinken en andere rare figuren die voorbij kwamen.

Zaterdag 4 mei, dag 7 Taleku 2971m naar Upper pisang 3300m, 8.00u-14.30u
Wat een mooie route vandaag, we hebben the Great wall of Pisang gezien. Dit is een besneeuwde rotswand van 1500m stijl omhoog, die lijkt op een mega grote ski-schans. De lokale bevolking noemt het the gateway of haven. Met uitzicht op de schans hebben we geluncht, we merkten dat het elke meter omhoog duurder word. Er kunnen hier alleen nog maar ezels en paarden en scooters komen. Na de lunch moesten we nog 2 uur omhoog klimmen om Upper pisang te bereiken. De eerste verschijnselen van hoogtezieke kwamen de kop op steken. Ik had opeens erge hoofdpijn, moe, chagerijnig ,duizelig, licht in mijn hoofd. Ik had gelezen dat het goed is om veel calorieën te eten tegen hoogteziekte, dus begon ik aan mijn nood rantsoen koekjes en snickers. Na alles zonder smaak naar binnen gepropt te hebben en 1,5uur op bed gelegen te hebben voelde ik me al weer een stuk beter.

Zondag 5 mei dag 8, Upper Pisang 3300m naar Munchi -> Braga 3400m
Toen de wekker ging, zoals gewoonlijk om 6.30 voelden we ons niet opperbest. Vandaag zou een zware dag worden. Een lage dag met pittige klims. We zouden de hele tocht tot Munchi moeten ma