chitwan nationaal park juni 2013

16 juni 2013 - Chitwan National Park, Nepal

Chitwan staat bekend om zijn beschermd natuurreservaat, waar mensen vooral voor komen zijn de neushoorns!  Ook zitten er wilde olifanten, tijgers, Bengaalse tijger, luipaard,  slothberen, 2 soorten krokodillen enz.                                                                                                                                                                          Ook staat Chitwan bekend om zij hitte, 38 graden tijdens je trekking is geen uitzondering.

Ons doel was om de neushoorn te zien en we hoopten natuurlijk op een tijger. We kozen samen met 2 andere Nederlandse jongens voor een 2 daagse wandel safari, je zou hierbij dieper in het bos komen waardoor de kans groter zou zijn om een tijger te spotten.

Met 2 gidsen gingen we op pad, we begonnen met een kanoë tochtje over de rivier, waar we onze eerste krokodil spotte.                                                                                                                                                            Na een tijdje peddelen zagen we opeens een hele grote dikke vette neushoorn in het water staan. Hup met het bootje er op af, van heel dichtbij konden we hem bekijken. Hij stak zijn kop in de lucht om onze geuren op te snuffelen, hij wist dat we er waren maar leek er gelukkig niet veel om te geven.

Na een 45 min waren we klaar met kanoën, het was vreemd om uit je ‘’veilige’’ kanoë  te stappen, zo de wilde jungle in. Als eerst kregen we uitleg van de gidsen hoe om te gaan met de wilde dieren:

Regel 1 wilde olifanten willen we niet tegen komen, als je er 1 tegen komt loopt het slecht af want het is paartijd.

Regel 2: tijgers, tijgers zijn heel gevaarlijk altijd! Wanneer je er 1 ziet, blijf stokstijf staan, blijf hem aankijken en loop langzaam achteruit, maak geen geluid.                                                                                                                   (onze gids vertelde een verhaal dat hij ooit een japanner  knok-out had geslagen omdat hij om zijn moeder begon te schreeuwen terwijl ze een tijger zagen, haha.)

Regel 3: Slothbeer:  ze zijn niet groot maar heel agressief en onvoorspelbaar, de gids had een stok bij om de slothbeer mee te slaan, moest het nodig zijn.

Regel 4: neushoorns, deze zijn zeer gevaarlijk en agressief, vooral nu tijdens het paarseizoen, het is een gevaarlijke zaak wanneer: je te dichtbij komt, mannetje en vrouwtje paren, wanneer je 2 mannetjes bij elkaar ziet, wanneer moeder een baby heeft.

Wat doe je wanneer een neushoorn achter je aan komt: zigzaggend heel hard weg rennen, want ze kunnen slecht zien en dan snel in een boom klimmen minimaal 2 meter hoog.

Slik, dus eigenlijk wil ik misschien wel helemaal geen dieren tegen komen. Ik keek om me heen en zag geen enkele boom om in te kunnen klimmen. Het olifantengras om ons heen was zo hoog dat je onmogelijk kon weten wat er achter zat 1 meter van je vandaan, hoe kan je dan afstand met deze dieren bewaren?

De eerste uren waren spannend, doodstil  slopen we door de jungle, overal om je heen dieren geluiden.  We liepen van uitkijk toren naar uitkijktoren en keken vaak bij de rivier. Uiteindelijk zagen we in totaal 15 neushoorns, moeders met vaders en babay’s. Ze wisten altijd dat wij er waren, het mannetje stond op uit het water om zijn familie te beschermen. Je zag hem ruiken en luisteren waar we waren maar we konden ook zien dat deze beesten gelukkig geen zin hebben om energie aan ons te verspillen wanneer dit niet nodig is. Uiteindelijk viel het dus allemaal wel mee met deze sterke verhalen van de gidsen.

Savonds sliepen we aan de rand van de jungle in een guesthouse, waar we flink werden afgezet omdat we nergens anders konden slapen. Deze week waren er snachts nog 2 mannen gedood door een tijger, 1 persoon omdat hij buiten sliep en de ander omdat hij dronken met een mes de tijger ging zoeken die zijn beste vriend had vermoord. Een 1 of andere Braziliaan heeft een filmpje gemaakt van de dronken man die op werd gevreten door de tijger.

De volgende dag  liepen we de tijgertrail, een trail waar bijna nooit iemand komt of durft te komen omdat het hier territorium is van de tijger. We zagen veel poot afdrukken van de tijgers en territorium marks maar de tijger hebben we jammer genoeg niet gezien. Wel een hertje met opengescheurde nek van een tijger aanval, snachts zou de tijger terug komen om het arme half levende dier op te peuzelen. We marcheerden op hoog tempo en vele blaren in de heetste hitte pffff terug naar de bewoonde wereld.

Ons hotel was trouwens super,  1,25 euro pp per nacht, super grote kamer, eigen badkamer, balkon met uitzicht op de buren. De buren hebben 2 hele grote olifanten in de tuin gestald en dat kan je mooi vanaf je balkonnetje bekijken. Voor mensen die ooit naar Chitwan nationaal park gaan, ga naar Rhinoland!!

1. Bert Ars:
    16 juni 2013
    Nou het klinkt wel heel spannend allemaal .
    Toch maar gelukkig dat je geen tijger bent tegengekomen.
    Maar toch wel leuk om te horen.
    GROETJES vanuit een zonnig Zuid Frannkrijk
  2. Beppie:
    29 juni 2013
    Mooie foto's bennie en milou. En warm maar betere temperatuur dan hier. In ons landje lijkt het wel herfst. Geniet nog van alles en veel plezier in new york want daar ben je nu toch? Hier ook alles goed en ronald krijgt 19 augustus zijn sleutel. Groetjes vanuit Hoeven
  3. BennieandMilou:
    30 juni 2013
    Hoi nog steeds slecht weer ja.. Net als
    Vorig jaar dan was het ook geen mooie zomer. We waren in new york maar zijn ondertussen in bonaire bij robbert.
    Groetjes aan iedereen daar!