Midden en noord laos (Vietiane, Vang Vieng, Phonsavanne, Luang prabang, Luang Namtha)

11 februari 2013 - Bangkok, Thailand

Wat hebben we allemaal gedaan de afgelopen maand!

We zijn na the loop naar Vietiane gegaan, de hoofsdtad van laos. Een mooie stad waar we verder niet zo veel hebben uitgevoerd. We hebben hier een tijdje met 2 fransen opgetrokken, zijn frans uit eten geweest en hebben een beetje rond gewandeld.

Vang Vieng: de party place van Loas die bekend staat om zijn ''Tubing" (met een opblaasband de rivier afgaan en bij elk barretje stoppen met zijn allen. Vroeger ging het er hier hard aan toe en zijn er in korte tijd 27 mensen overleden om dat ze te dronken waren en verdronken of hun nek braken omdat ze in ondiep water sprongen of doken. Daarom zijn nu alle barren gesloten. Toch hebben wij een grote groep mensen verzameld om te gaan tuben. Super leuke mensen, sfeer en een hele mooie omgeving. En af en toe kan je een local aan de kant ziet staan die psssssst doet en je mee neemt naar een ilegaal barretje die eigenlijk gesloten zou moeten zijn. Een super gezellige tijd in Vang Vieng!

Phonsavan: deze plek hebben we bezocht vanwegen de mysterieuse kruiken die hier over hele landschappen verspreid liggen. Het zijn stenen kruiken zo tot 2,5 meter hoog die afstammen uit de steentijd ( 2000 jaar oud). Niemand weet eigenlijk waarom de Kruiken van Phonsavan er liggen en waarvoor ze hebben gediend. Er zijn theorieën over maar er is nog geen archeoloog die heeft kunnen achterhalen wanneer ze gemaakt zijn en wie ze gebruikt heeft. Sommigen denken dat het offers waren, urnen, of water opvang. We hebben een dag een scooter gehuurd om ze te bezoeken, op de terugweg naar huis klapte onze band, balen! Uiteindelijk in ee uithoek een vrouwtje gevonden die voor 1 euro onze band heeft geplakt. Dat scheelt weer 35 km naar huis lopen, handig!

Luang prabang: beroemd en berucht om het bowlen. Een zeer touristiche plek in laos, alleen gaan alle kroegen om 23.30 dicht. en wat moet je dan? De tuk tuks staan al klaar om alle touristen in te laden, bowling time tot in de late uurtjes. Vooral heel veel gezelligheid met veel nederlanders. Na 5 dagenrelaxen en lekker eten moesten we helaas weer door, anders zouden we niet op tijd het land uit zijn voor ons visum.

Luang namtha: Een dorpje in het noorden van Laos, en 's nachts kkkkkkkoud daar in de bergen. We hennen een dagje een scooter gehuurd om het bergvolk te begluren. Veel vrouwen in traditionele kleding die opmerkelijk alleen het woord Money Money Money kennen. Maar dat wilde wij niet zomaar geven. Uiteindelijk werd Bennie omsingeld door 20 gestoorde vrouwen, rolde al zijn zakken en pikte het geld uit zijn portomonee. Gelukkig zat er maar 20 cent in, maar wel hard om moeten lachen. De rest van de bewoners waren bang voor ons Falang (buitenlanders). Wanneer we de kinderen kadotjes gaven durfde ze het niet aan te nemen omdat ze dan te dicht bij ons in de buurt moesten komen. Met zo ver mogelijk gestrekte arm namen ze het aan en deden snel weer een paar stappe achteruit zodat ze weer (veilig waren).

Zo... op naar Thailand. En oeps, 1 dag te laat 10 dollar boete aan de grens!

owja, aziaten kunnen niet tegen bergritten, dat betekend dat elke busreis we met alleen maar kotsende mensen rond ons heen zaten. Ondertussen drogeren we ze met een reispilletje (20 cent 20 pillen) , heel effectief ;)

Groetjes,

Bennie en Milou

1. Bert Ars:
    12 februari 2013
    Alweer een mooi verhaal en zijn weer benieuwd naar de volgende