Tha kek- ''The loop''

22 januari 2013 - Tha Khaek, Laos

Na drie maanden in dit gebied rond te trekken begon mijn inmiddels verwende oog te verlangen naar een ander type natuur, mensen en cultuur. Hierdoor hadden we bedacht om misschien Laos voortijdig te verlaten en met de familie een stukje mee te reizen naar Bangkok. Na een aantal dagen hebben we toch besloten om nog een stukje van Laos te zien en dan via de hoofdstad (Vientiane) naar Bangkok te gaan. Via het zuiden van Laos: Pakse zijn we afgereisd naar Tha khek een rustig dorpje wat uitgestorven lijkt. Het stadje is een vertrekpunt naar de Konglor cave, één van de grootste grotten op de wereld waar je met een bootje7,5 km doorheen kan gaan. Tha Khek is ook het vertrekpunt voor een route genaamd ‘’The loop’’ Dit is een ronde van ongeveer 550 tot 700 km afhankelijk of de off road routes ook gedaan worden. Tijdens de route zijn we geen toeristen tegen gekomen behalve bij de Konglor cave, dit komt mede omdat een aantal van de natuurgebieden vrij recent zijn ontdekt (2006-2008), en veel waarschijnlijk nog niet..

Het leuke van de route is dat de locals niet gewend zijn aan toeristen, ze geen engels kunnen en je daarom met handen en voetentaal de weg moet proberen te vinden. Delen van de route hebben een erg slechte weg, sowiezo 140 km offroad hier sneuvelt menig motor en die kan je dan laten maken voor een paar euro. Elke dag reden we door een ander type natuur. De eerste dag zijn we door karstbergen gereden, waarbij we de buddha cave en pachan cave hebben bezocht omdat dit een off road is, doe je over de heen en terug weg (60 km) ongeveer 4 uur. Hierna liggen er nog 3 grotten en een meer op de route, hiervan hebben we ongeveer de helft kunnen vinden. De guesthouses die waren aangegeven op de kaart hebben we niet op tijd gehaald mede omdat Milou geen benzine meer had en ik nog een fles benzine heb moeten scoren. De dag erna zijn we door een woest landschap gereden met aan de linkerkant jungle en aan de rechterkant een jungle die jaren terug is afgebrand. De derde dag zijn we naar de grens van Laos en Vietnam gereden, om de hot springs te zoeken die aangegeven stonden op onze (schatkaart). We konden wel een lekkere jacuzzi of natuurlijke warme bron gebruiken nadat we helemaal stijf waren van de lange off road weg.  Eindelijk hadden we de hotsprings gevonden. We zagen 8 kamertjes wat vast de omkleed kamers zouden zijn. Toen we naar binnen keken zagen we in elke kamer een lelijk beschimmeld roestig bad staan, waar je nog niet gratis in zou willen liggen. Snel maar weer verder met onze tocht naar de cool springs (meertje)! Onderweg kwamen we 2 andere jongens tegen die hier ook naar opzoek waren en zijn we de zoektocht samen gaan voortzetten. De brug die naar het meer leidde is ingestort, hierdoor hebben we het laatste deel te voet afgelegd. Na een tijdje chillen bij het meertje zijn we doorgereisd naar de Konglor cave zodat we die in de ochtend op dag 4 kunnen bezoeken.  In ons hotel waren veel toeristen waarmee we lekker hebben kunnen bij kletsen over ‘’the loop’’.

In Maleisie en Borneo hebben we al een keer een 4 dagen trekking gedaan met allerlei caves en we verwachte er niet teveel ervan maar dit was toch wel heel speciaal! We zijn met een houten kajak met een motor erachter de gigantische cave ingegaan. Onderweg moesten we constant het bootje leegscheppen en uit de boot om hem over  stroomversnellingen in de cave te helpen. (zonder licht zie je hier trouwens helemaal niks) in het midden van de cave (na 3 km varen) kan je door een stuk open waar hij voor laos begrippen wel aardig is verlicht J vervolgens hebben we nog 4 km afgelegd door de grot zodat je er aan de andere kant uitkomt. Hier even gegeten en toen weer terug.

Hierna zijn we richting de afslag van Khoung kong Leng (heilig meer) gereden. Tijdens deze route reden we door de bergen met uitzicht op het meest woeste landschap wat ik ooit heb gezien!! Omdat we op veel plaatsen hebben gestopt om van het uitzicht te genieten kwamen we in tijd problemen en hebben we de afslag niet gehaald voor het donker. Hierdoor zijn we in een klein dorpje uitgekomen waar we een slaapplaats hebben kunnen bemachtigen. Eten scoren viel niet mee want er bleek een trouwfeest aan de gang te zijn. Helaas hebben we niet kunnen ontsnappen en  in laos betekend dat je niet meer wegkomt totdat je met iedereen een biertje heb ge-at de lokale dans heb gedaan en karaoke hebt gezongen, dus bier en sticky rice als avondeten!

De laatste dag zijn we opzoek gegaan naar het heilige meer khoung kong leng we hebben hier een gehele dag voor uitgetrokken omdat volgens de lonely planet en een aantal mensen er met de motor niet bij te komen is en je gedeeltes moet lopen. Uiteindelijk blijk dat reuze mee te vallen en zijn we er na anderhalf uur. Omdat het meer heilig is voor het nabije dorp moet je toestemming vragen als je erin wilt zwemmen. En dan mag je alleen erin zwemmen tegen de stroming in. Ik snap dat de dorpelingen denken dat het heilig is, het heeft echt een aparte diepblauwe kleur en de lonely heeft niet gelogen het is echt adembenemend mooi!